"Met data beter anticiperen op veranderend parkeergedrag"

donderdag 13 oktober 2016
timer 7 min
Meindert Schut, bekend als presentator van De Nationale Autoshow en Eyeopeners bij BNR Nieuwsradio, treedt op als dagvoorzitter van het Parkeerbeheer Congres, 24 november in Expo Houten. Schut heeft niet alleen een grote belangstelling voor mobiliteit en auto's, maar heeft mede door zijn werk ook veel kennis en inzicht opgedaan over deze onderwerpen. Waarop rijdt de auto in 2030 volgens hem? Hoe is het tegen die tijd gesteld met parkeren in de stad? En aan welke technologische ontwikkelingen denkt hij wanneer het over betalen voor parkeren gaat?

“Ik denk dat er in 2030 een grotere markt is voor anders aangedreven auto’s, maar ik weet niet of er echt één grote winnaar is”, stelt Schut. “Voor alle soorten auto is er wel een plek, zoals elektrisch, op waterstof of methaan.” Als hij zou moeten kiezen, gaat hij echter wel voor een alternatieve brandstof: “Waterstof of een ander goedje dat daarop volgt. Dat is ook zero emission vervoer – net als de elektrische auto – maar dan met een enorme actieradius.”

 

Actieradius

Voor elektrisch vervoer ziet Schut wel kansen: “Denk aan daken vol zonnepanelen, windenergie en energie uit getijdestromen. Maar het nadeel van bijvoorbeeld zonne-energie is dat de energie tijdelijk moet worden opgeslagen, omdat de zon vaak schijnt als we niet thuis zijn.” Een ander nadeel dat hij noemt, is de lage actieradius van elektrisch vervoer: “En dat is meteen het voordeel van de ouderwetse brandstof: je kunt de actieradius makkelijk hooghouden. Nu is waterstof nog steeds een gas, en heeft gas een lagere energiedichtheid dan vloeistof en dus een kleinere actieradius . Maar als je van waterstof vloeistof kunt maken, biedt dat enorme kansen.” Volgens Schut past dit ook beter bij het huidige gedrag van autorijders: “Rijden op waterstof of methaan heeft een hele goede kans, omdat je daarbij gebruik kunt maken van de huidige structuren: het lijkt heel erg op tanken. En dat is makkelijk in te passen in ons gedrag.”

 

Stadsvervoer

Als het over kort stadsvervoer gaat, valt elektrisch volgens Schut wel enorm te verkiezen: “Denk aan pakketvervoer in de stad of het vervoer van ambtenaren in een gemeente: ’s avonds kan een elektrisch voertuig worden opgeladen en de volgende dag kan er weer mee worden gereden in de stad. Op dat gebied geloof ik heel erg in de batterijen.” Ook de fiets heeft potentie, al ziet hij dat steden tegen de grenzen aanlopen als het over fiets gaat: “Bijvoorbeeld in Amsterdam, daar raakt het wel heel erg vol met fietsen. Als je voor een verkeerslicht staat te wachten, is de rij soms zo lang, dat je drie keer moet wachten op groen voordat je er zelf voorbij kunt rijden. Steeds meer mensen pakken de fiets, maar daarbij moet ook worden gelet op de parkeerfaciliteiten en infrastructuur. Het einde van de mogelijkheden komt wel in zicht.”

 

Parkeren in 2030

De auto – in wat voor vorm ook – verdwijnt niet. “Vaak wordt vergeten dat de eigen auto zo zijn voordelen heeft: mensen willen heel graag in hun eigen omgeving zitten, in hun eigen auto, met het radiostation dat ze zelf kiezen. Ook in de file.” Een ander voordeel is dat de auto een van deur-tot-deur oplossing biedt: “Het is en blijft heel fijn als je voor de deur kunt worden afgezet. En als die auto zichzelf vervolgens inparkeert, is dat heel mooi. Dan heb je ook geen parkeerprobleem meer.” Schut stelt dat er momenteel al ontzettend veel mogelijk is op gebied van zelfrijdende en zelfparkerende auto’s: “De technologie gaat heel hard, er zijn al enkele auto’s die zichzelf kunnen in- en uitparkeren zonder bestuurder. Dan is het een kleine stap naar zelf wegrijden en zelf ergens parkeren. Dat zie ik wel gebeuren.” Die parkeerplek hoeft niet per se op een parkeerlocatie buiten de stad te zijn: “Dan moet je weer allerlei faciliteiten gaan aanpassen. Ik zie ook binnen de stad genoeg mogelijkheden, bijvoorbeeld met ondergrondse faciliteiten, daar is genoeg ruimte. En als auto’s zichzelf kunnen inparkeren, staan ze waarschijnlijk ook beter en netter geparkeerd, wat weer meer ruimte oplevert.”

 

Schone stad

Grote parkeerlocaties buiten of aan de rand van de stad kunnen wel bijdragen aan een schone stad. “Ik zie hiervoor wel mogelijkheden, maar op dit moment zijn deze locaties niet aantrekkelijk genoeg. Er is weinig toezicht, de omgeving is vaak niet vriendelijk en er komt alsnog een stukje voor- en natransport bij kijken.” Als Schut het over de schone stad heeft, praat hij over de korte en lange termijn: “Zo’n 99 procent van alle auto’s rijdt nog op benzine of diesel, en vergeet ook alle brommertjes in de stad niet. De gemiddelde leeftijd van een auto is vijftien jaar en Nederlanders rijden doorgaans lang met hun auto. Dus alle voertuigen die nu verkocht worden, vaak benzine of diesel, zijn in 2030 bijna aan het einde van hun levenscyclus. Wie weet is dan – op lange termijn – alles anders.” De komende vijftien jaar is er zeker nog sprake van uitstoot in steden, ook al is dat niet gewenst: “Omdat het woongebieden zijn. Dus ik kan me voorstellen dat het voorbeeld van Utrecht, van de milieuzone, gevolgd gaat worden in andere steden. Dat alleen de schoonste auto’s nog worden toegelaten in de stad. Een maatregel die overigens vanzelf overbodig raakt zodra auto’s zero emission zijn.”

 

Parkeren op maat

Van groot belang volgens Schut: data. “Alles draait om data. Het verzamelen van data wordt ontzettend interessant voor alle mogelijke manieren van vervoer. Zo is er nu een bepaalde formule om de hoeveelheid parkeerplaatsen op een bepaalde locatie vast te stellen, maar die houdt geen rekening met veranderend gedrag. Met data kun je zaken als bewegingsstromen en gedrag ook voor de toekomst beter in kaart brengen, dan kun je beter anticiperen op veranderd parkeergedrag.” Waar verder qua technologie nog vooruitgang is te boeken, dat is op gebied van de parkeerapps, aldus Schut: “Ik gebruik vaak een app om op straat te parkeren, maar waarom kan ik dezelfde app ook niet gebruiken bij een parkeergarage? En nog een stapje verder: het betalen voor parkeren zal uiteindelijk toch ook wel automatisch gaan, via software in de auto? Daarover zouden autorijders niet eens meer hoeven nadenken, vind ik. Ze zouden misschien nog wel de keuze kunnen krijgen: dichtbij de locatie parkeren kost meer geld dan verderop, en gratis parkeren is mogelijk aan de rand van de stad. Eenvoudig parkeren op maat dus.”

 

Meindert Schut op het Parkeerbeheer Congres

PARKEER24 introduceert het Parkeerbeheer Congres 2016: het evenement exclusief voor beheerders van parkeervoorzieningen. De eerste editie vindt plaats op donderdag 24 november tijdens de vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren in Expo Houten. Dagvoorzitter is Meindert Schut, presentator van onder andere De Nationale Autoshow en Eyeopeners bij BNR Nieuwsradio. De Nationale Autoshow is een wekelijks radioprogramma over auto’s en mobiliteit en in het programma Eyeopeners vertelt Schut alles over impactvolle innovaties waar je nu al iets aan hebt. Die kennis neemt Schut mee naar het Parkeerbeheer Congres, waar de nodige Eyeopeners de revue passeren.

 

Ga voor meer informatie en gratis aanmelden naar: www.parkeerbeheercongres.nl

 

Partners van het Parkeerbeheer Congres zijn Arvoo, Agendum, HR Groep en TMC

Anticiperen op veranderend parkeergedrag.