Miljard besparen door efficiëncy

maandag 7 maart 2011
timer 3 min
Efficiënt gebruik parkeergarages kan miljard per jaar besparen Parkeren wordt steeds duurder, onder andere doordat het wagenpark groeit en nieuwe parkeerplaatsen voornamelijk in dure ondergrondse garages worden gebouwd. Efficiënt gebruik van garages kan een miljard per jaar  besparen.
Miljard besparen door efficiëncy

 

 

Reden kosten stijging

Wim van der Heide, vicevoorzitter van de VEXPAN, platform voor parkeren in Nederland, stelde in het radioprogramma 'TROS in bedrijf' hoe het komt dat de kosten van parkeren stijgen. Oorzaken: er worden relatief steeds meer dure parkeerplaatsen in garages gerealiseerd in plaats van op straat. Tevens is er steeds minder draagvlak om de kosten van parkeren te financieren uit algemene middelen bij gemeenten. De kosten worden dus steeds meer op de gebruiker verhaald, terwijl de consument niet zit te wachten op stijgende parkeerkosten.

Beperkte doelgroep

Op dit moment worden er te veel garages gebouwd voor een te beperkte doelgroep. Parkeergarages van appartementen staan overdag leeg. Kantoorgarages staan in het weekend en de avonden en nachten leeg. Winkelgebieden kennen vooral pieken op koopavonden en in het weekend. Buiten deze tijden staan veel plaatsen leeg. Dit maakt parkeerplaatsen heel erg duur. Bovendien neemt hierdoor het aantal parkeerplaatsen per auto toe! De maatschappij als geheel draagt hiervan uiteindelijk de kosten. Belangrijk is dat verschillende functies samen van één parkeergarage gebruik moeten kunnen maken. Hiervoor zal parkeren op gebiedsniveau moeten worden georganiseerd. Gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen door binnen parkeernormen eisen te stellen aan de beschikbaarheid van (gebouwde) parkeervoorzieningen voor meerdere doelgroepen en te sturen op functiemenging in te ontwikkelen stedelijke gebieden.

Besparing

Volgens het CBS telde Nederland in april 2007 in totaliteit 7.230.000 personenauto's. In het jaar 2030 zullen er in ons land 9,7 miljoen auto's rondrijden. Dit betekent dat er jaarlijks ruim 107.000 auto's bijkomen. Daarvoor zijn 267.500 parkeerplaatsen nodig (elke auto in Nederland heeft 2,5 parkeerplek). In Nederland dienen er per dag 733 parkeerplaatsen aan het bestaande areaal te worden toegevoegd. Als het aandeel door dubbelgebruik met 10 procent wordt verminderd, levert dat een besparing van 26.750 parkeerplaatsen per jaar op die niet gerealiseerd hoeven te worden. Het hiermee samenhangend ruimtebeslag bedraagt 749.000 vierkante meter - 150 voetbalvelden - per jaar.

Miljard euro

Als we ervan uit gaan dat 50 procent van deze plaatsen op maaiveld aanwezig is, 25 procent in bovengrondse parkeergarages en 25 procent in ondergrondse garages, bedraagt de besparing op de bouwkosten per jaar circa 10.000 euro per extra auto. De totale besparing aan investeringskosten in Nederland bedraagt in dat geval 267.500.000 euro per jaar. Hier zijn nog niet de besparingen meegenomen ten aanzien van exploitatielasten (financiering, leningen), onderhoud, beheer, afschrijvingen en grondwaarde. In de praktijk is ongeveer vier keer het investeringsbedrag nodig om een openbare garage 30 jaar lang te exploiteren. Dan gaat de totale besparing al snel in de richting van een miljard euro per jaar!

Tekst: Jeroen Quee is hoofd team Parkconsult van adviesbureau Grontmij, actief met 'slim gebruikmaken van parkeervoorzieningen'.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>