Mobiliteitstrends vragen om alternatief parkeerinkomsten
Groag hield de aanwezigen voor dat er momenteel vier megatrends spelen bij mobiliteit. De eerste is elektrisch rijden. Deze trend zal volgens Groag geen grote invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen. Wel leidt het ertoe dat steeds meer van die parkeerplaatsen van stekkers worden voorzien.
De tweede trend is de opkomst van de zelfrijdende auto. Daardoor is het niet meer nodig om de auto in de stad te parkeren. Het betekent wel dat er aan de rand van de stad strategische verzamelplaatsen moeten komen, waar ook het onderhoud aan de auto moet plaatsvinden. Groag voorziet ook een rol voor de zelfrijdende auto in buitengebieden. Daar kan het als variant op het ov een alternatief vormen voor ‘dunne’ onrendabele buslijnen.
De derde trend is het feit dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar en andere apparaten in contact staan.
De vierde trend tenslotte is het sharen. Volgens Groag kan dit leiden tot een forse besparing in de openbare ruimte. En dat is van groot belang, omdat de stilstaande auto momenteel naar schatting 50 procent van de openbare ruimte in beslag neemt. En dat inzicht is niet nieuw, vertelde Groag. Al in de jaren ’60 waren het de provo’s die via witkarren en witte fietsen het delen promootten.
Groag schetste ook een aantal gevolgen van deze trends. Zo zal de auto steeds meer uit de binnenstad verdwijnen en de last mile via duurzaam vervoer worden afgelegd. Ook komt er een nieuwe infrastructuur, inclusief plekken voor autodelen. En drop off en pick up plekken, die nu nog vaak officieus in steden worden gerealiseerd.
Voor parkeren betekent het een ander type inkomsten. Groag verwacht dat de trends ertoe leiden dat parkeerinkomsten in de binnenstad in de toekomst plaats maken voor dynamisch ruimtegebruik en beprijzing naar gebruik. Zij noemde dit de curb, wat betekent dat men over de stoeprand heen moet durven stappen.