Nationale Parkeertest 2014
‘En dan te bedenken dat de parkeergarage vaak het eerste en laatste is dat die consument ziet bij een winkelbezoek. Het is het visitekaartje van het winkelcentrum. Naast de prijs van parkeren zijn ook de bereikbaarheid, veiligheid en aanwezige voorzieningen relevant.’
Makkelijk, betaalbaar en veilig parkeren is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van winkelcentra. Daarom publiceert Detailhandel Nederland al sinds 2006 ieder jaar de Nationale Parkeertest. Het goede gevoel dat een consument overhoudt aan een dagje winkelen mag niet teniet worden gedaan door de kater die hij oploopt bij het afrekenen van zijn parkeerkaartje. Als gemeenten ieder jaar de tarieven blijven verhogen blijven consumenten op een dag weg. Aantrekkelijke, drukke en levendige binnensteden en buurtcentra zijn van groot maatschappelijk belang. Wegblijvende bezoekers en lege parkeergarages zorgen ervoor dat de leefbaarheid in binnensteden in het gedrang komt.
Tarieven vergeleken
Voor veel bezoekers is de prijs de belangrijkste factor bij de keuze voor een parkeerplek. In de Nationale Parkeertest worden de parkeertarieven van 2014 vergeleken met die van vorige jaren. Welke parkeergarages zijn duurder geworden en welke goedkoper? In 2014 stegen de tarieven voor een uur parkeren in een parkeergarage met gemiddeld 5%. Ook de verkapte prijsstijgingen zijn niet onopgemerkt gebleven. Zo waren er parkeergarages die het tarief gelijk hielden, maar de tijdseenheid verkleinden. Zo betaal je hetzelfde bedrag, maar krijg je minder parkeertijd. Onacceptabel in een tijd waarin parkeergarages leger en leger worden.
Detailhandel Nederland pleit voor eerlijke en transparante parkeertarieven. Het moet mogelijk zijn om per minuut af te rekenen, zodat de consument alleen betaalt waar hij of zij gebruik van heeft gemaakt. Per minuut betalen is het eerlijkst voor de consument en stelt hem in staat tarieven te vergelijken.