Nederlanders kunnen hun elektrische auto oplaadpas straks ook in Duitsland gebruiken

maandag 21 november 2016
timer 2 min
Op 21 november zijn tijdens een Energieconferentie in het Duitse Neuss afspraken gemaakt over oplaaddiensten voor elektrische auto's. Nederlandse automobilisten met een elektrisch auto kunnen met hun laadpas straks ook opladen bij laadpalen in Duitsland. De bedrijven e-Violin en E-Clearing.net gaan ervoor zorgen dat de oplaaddiensten in Nederland en Duitsland met elkaar kunnen communiceren.

Minister Kamp: “Het is de Nederlandse inzet om in Europa te werken met één ICT-systeem voor de oplaadpalen. Dit houdt de kosten voor de e-rijder laag en het maakt uitbreiding in andere landen eenvoudig. Met deze samenwerking kunnen Nederlandse automobilisten in Duitsland bij 12.000 laadpunten terecht.” De bewindsman legt uit: “Het is te vergelijken met geld pinnen, waarbij de pashouder van een bepaalde bank ook bij de pinautomaten van andere banken terecht kan. De aanwezigheid van voldoende oplaadinfrastructuur en een verplicht hoger aandeel schone auto’s in de Europese productie is volgens het kabinet van belang om toekomstige groei van elektrisch rijden te realiseren.”

 

Energieconferentie stimuleert samenwerking

De Energieconferentie, die nu voor de tweede keer plaatsvindt, richt zich op de mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van innovatie, handel en investeringen en de grensoverschrijdende samenwerking op gebied van energie en economie tussen Nederland en de Duitse regio Noordrijn-Westfalen. De samenwerking tussen e-Violin en E-Clearing.net zijn mooie voorbeelden van hoe de markt dit zelf oppakt.

 

100.000 elektrische voertuigen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder in Nederland; afgelopen week is het 100.000ste voertuig verwelkomd. Om toekomstige groei te realiseren, is het volgens het kabinet van belang dat er vooral voldoende oplaadinfrastructuur aanwezig is, ook in de ons omringende landen. Uitbreiding van de huidige financiële ondersteuning aan consumenten is volgens het kabinet niet efficiënt, vanwege de hoge kosten en het naar verwachting beperkte effect op nieuwe kopers.

Nederlanders kunnen hun auto straks ook in Duitsland opladen.