Nieuw parkeerreserveringsplatform gemeente Rotterdam
Rotterdam introduceerde al een nieuwe app voor bezoekersparkeren in de stad. Nu is het ook mogelijk een parkeerplek in een parkeergarage te vinden en vooraf te betalen via www.parkereninrotterdam.nl.
Doel van het nieuwe platform is om bezoekers te wijzen op parkeergelegenheid in parkeergarages en zo zoekverkeer te verminderen. De website laat op basis van live informatie zien waar er nog plek is in een parkeergarage. Binnenkort is hier ook een app voor beschikbaar.
Talking Parking
De website maakt gebruik van het Talking Parking Platform, ontwikkeld door Monotch. Dit platform biedt gemeenten en parkeeraanbieders de mogelijkheid om consumenten te informeren over hun parkeergarages en -terreinen. “Voor heel Nederland hebben wij de parkeerfaciliteiten inzichtelijk gemaakt. Er wordt 24/7 gewerkt aan het aanvullen, complementeren en valideren van deze data. Rotterdam is live en nu staan we in de startblokken bij andere gemeenten als Tiel, Delft en Leiden", zegt Menno Malta, directeur Smart Mobility binnen Monotch.
Reserveren
De website is gericht op parkeergarages in de stad en P+R-voorzieningen. Binnenrijden van een parkeergarage kan, na reservering, op basis van kenteken of door het tonen van een QR-code. Reserveren is mogelijk bij bij parkeergarages Schouwburgplein 1, Schouwburgplein 2, Kiphof, Oude Haven, Erasmusbrug, Museumpark, Meent en Boompjes. Uiteindelijk moet online reserveren bij alle parkeergarages in Rotterdam mogelijk zijn.
