Nieuwe dynamische straatparkeerapparatuur
donderdag 28 april 2011
2 min
De nieuwe straatparkeerapparatuur van Vialis, de Vipark, is als eerste parkeerapparatuur volledig voorbereid op de integratie in een DVM-netwerk. Parkeren op straatniveau - nu nog de ontbrekende schakel binnen DVM (Dynamisch Verkeers Management) - wordt zichtbaar en inzetbaar als sturingsinstrument.
Betere doorstroming
Dit levert besparingen op omdat er minder apparatuur nodig is, maar het zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer en minder milieu-overlast doordat het zoekverkeer afneemt, meer sturingsmogelijkheden en meer verkeersveiligheid.
Zonne-energie
De Vipark maakt het daarmee mogelijk voor wegbeheerders om de implementatie van de beleidsafwegingen tussen economie, leefbaarheid en bereikbaarheid te verfijnen. De apparaten werken indien gewenst op zonne-energie, en leveren overtollige energie terug aan het lichtnet. De geavanceerde energiebeheersingssoftware maakt het standaard mogelijk om het energieverbruik te compenseren en dus CO2 neutraal te laten zijn. Door de modulaire opbouw van de Vipark en de mogelijkheid om de behuizing klantspecifiek op maat te laten maken, zijn letterlijk honderden varianten mogelijk.
Geluidsoverlast meten
De nieuwe Vialis-parkeerautomaten zijn volledig voorbereid om te worden opgenomen in stedelijk dynamisch verkeersmanagement (DVM). Zo is het mogelijk de apparaten informatie te laten verzamelen en verzenden over de parkeerbezetting in een straat of wijk. Ook kunnen de apparaten optioneel worden uitgerust om geluids- of milieu-overlast te meten. Zo ontstaat een fijnmazig netwerk waarmee de aanwezigheid van PM10 en NO2 gemeten kan worden. De verkregen informatie kan worden gebruikt als voeding voor het informeren, geleiden en sturen van het verkeer, maar bijvoorbeeld ook voor het doen van verkeersonderzoek en het verder vullen van de herkomst-bestemmingsmatrixen die in het hart van elk DVM-systeem liggen.
Oplaadpunt
De nieuwe Vipark parkeerautomaat van Vialis maakt het mogelijk om (dynamisch) het aantal vrije plaatsen in een wijk te bepalen. Het gebruik van de extra informatie vermindert het zoekverkeer en maakt het beter mogelijk het verkeer te sturen. De automaten zijn standaard te programmeren met dynamische tarifering op basis van bezetting van het wegennet of op basis van scenario's en incidenten. De Vipark is tevens te gebruiken als oplaadpunt voor elektrische auto's. Ook is het mogelijk plaatsen te reserveren. Bijzonder is daarnaast de inzet van de apparaten bij het verspreiden van Amber Alerts voor de urgente opsporing van vermiste kinderen.
Bron: Architectenweb
Terug naar overzicht ParkeerInnovaties >>>