Nijmegen stapt in gedigitaliseerd tijdperk

vrijdag 25 november 2011
timer 5 min
Een PDA waarmee boa's op integrale wijze digitaal handhaven in de openbare ruimte, een scanauto die het aantal gecontroleerde auto's per uur vertienvoudigd en een digitaal loket waar volledig geautomatiseerd parkeerproducten aangevraagd en betaald kunnen worden.
Nijmegen stapt in gedigitaliseerd tijdperk



De weg naar succes


En kentekenparkeren op straat voor secure handhaving en beleid op maat. De gemeente Nijmegen digitaliseert niet alleen om aan de klantvraag te voldoen, maar ziet ook de voordelen met het oog op de bezuinigingen. Wat is de weg die naar succes leidt?

Gekrompen backoffice


Met name de backoffice 'toezicht en handhaving' is sinds de invoering van de PDA's voor de 57 boa's in Nijmegen aanzienlijk gekrompen, omdat alle administratieve werkzaamheden gedigitaliseerd zijn. Voorheen gingen de boa's met een bonnenboekje de straat op, werden de bonnen bij de administratie ingeleverd en handmatig ingevoerd in het belastingsysteem. Nu gaan de toezichthouders met PDA´s de straat op, scannen de kentekens van geparkeerde auto´s en kunnen vrijwel meteen actie ondernemen in het kader van de parkeerrechten. De wet- en regelgeving kan gecheckt worden en gegevens van externe systemen worden geraadpleegd, waaronder de RDW en belparkeren. Ook kan de handhaver op straat verbaliseren op alle overtredingen uit het feitenboekje, waaronder de zogenoemde 'Mulderfeiten'.

Bestek


Omdat de boa's in Nijmegen integrale toezichthouders zijn, is het ook handig dat ze met de PDA meldingen door kunnen geven over de openbare ruimte en bestuurlijke strafbeschikkingen kunnen uitschrijven voor overlastfeiten in de openbare ruimte. Nijmegen digitaliseert deels vanwege bezuinigingen, maar probeert ook zoveel mogelijk met haar tijd mee te gaan en te voldoen aan de klantvraag. “We hebben een bestek geschreven en een aanbesteding gehouden wat betreft digitale handhaving bij vergunningparkeren. Sigmax kwam als beste uit de bus met CityControl.De kwaliteit en de exploitatiekosten waren goed in verhouding”, aldus Guido Nuyens, coördinator projecten en beheer bij de afdeling Mobiliteit Nijmegen.

Goede basis voor gemeentelijk beleid


Leo van den Ende, CEO bij Sigmax: “Het digitaliseren van het volledige handhavingsproces vormt een goede basis voor gemeentelijk beleid. Het biedt voordeel voor gemeente, burgers en bedrijven, omdat zowel het handhaven als parkeren gemakkelijker wordt. Naast beter toezicht op parkeren blijft er voor de integrale boa meer tijd over voor de burger. Dit heeft als neveneffect dat het imago van de stadshandhaver ook vaak aanzienlijk verbetert.” Ook Nijmegen ziet de ontwikkeling als een positieve stap naar 'gastheerschap' binnen de gemeente.

Overstap


Van den Ende vervolgt: “De terugverdientijd die gemoeid gaat met de overstap van handmatig naar digitaal handhaven ligt tussen de één à twee jaar. Het wel of niet aanschaffen is dan ook meestal een 'no-brainer'. Wel is de vraag wat de gemeente in kwestie ermee wil. Met een digitale handhavingapplicatie leggen gemeenten ook een basis voor het toekomstige handhavingsbeleid. Met CityControl kunnen overheden zowel handhaven op kentekens, de BSB (Bestuurlijke Straf Beschikkingen, red.) als milieuzones. Ook koppeling met een scanvoertuig is mogelijk, voor het gemotoriseerd kentekens scannen. Groot voordeel is natuurlijk dat schrijffouten niet meer voorkomen. Er zijn voorbeelden waar het percentage van bonnenuitval bijvoorbeeld van 12 naar 0,3 procent is gedaald. Uiteindelijk zijn dat weer inkomsten.”

Training


De software wordt nu twee jaar gebruikt en bij de omslag van het oude naar het nieuwe systeem is Nuyens als projectleider opgetreden. Voordat de boa's in de praktijk aan de slag gingen met de PDA's, volgden ze een training om het systeem en de nieuwe werkwijze goed onder de knie te krijgen. “Maar”, stelt Nuyens, “CityControl is gebruiksvriendelijk en wijst zich in feite vanzelf. Als je vergeet bepaalde gegevens in te voeren, gaat het systeem niet verder eer je dat wel hebt gedaan. Dat levert uiteindelijk kostenbesparing en efficiëntie op omdat de administratie geen fouten meer hoeft te verbeteren.”

Kentekenparkeren


De burger kan naar verwachting in het eerste kwartaal van 2012 op een afgeschermd deel van de gemeentewebsite inloggen op 'Mijn Parkeren' en daar alle zaken regelen en betalen die met parkeervergunningen te maken hebben. Aan de achterkant is dit systeem volledig geautomatiseerd.
Er worden geen vignetten meer uitgegeven. De fysieke handhaving gaat dan volledig op het scannen van kentekens in plaats van een vignet achter de voorruit. Vooral het uitgeven van vignetten is een duur proces, en de bezoekersvergunningen veroorzaakten problemen vanwege de fraudegevoeligheid.
De volgende fase in het digitaliseringproces ligt bij de invoering van kentekenparkeren. “In de praktijk betekent dit dat ook hier per minuut betalen mogelijk blijft, zoals in heel Nijmegen”, aldus Nuyens. “We zijn nog bezig met de technische uitvoering. Het succes van de implementatie hangt grotendeels af van de acceptatie van het publiek.” Ter vergelijking: de invoering van kentekenparkeren in Amsterdam stuitte op veel protest bij het publiek, voornamelijk omdat er twijfels waren over de privacy van persoonsgegevens.

Daling kosten, stijging handhaving


Nuyens: “Voor de gemeente betekent kentekenparkeren een daling in kosten en stijging van de handhaving, er kunnen nooit meer misverstanden ontstaan over een 'weggewaaid parkeerbonnetje'. Ook levert het een schat aan informatie op: er zijn veel gegevens beschikbaar om beleid op te maken. De gegevens zijn geanonimiseerd om de privacy te garanderen. We proberen ook te voldoen aan de vraag naar een PIN-functie in de parkeerautomaten. Gelukkig spelen leveranciers steeds beter in op de wensen van de klant, wat de automaten steeds gebruiksvriendelijker en veiliger maakt. Bovendien hoeft de parkeerder niet meer terug te lopen naar de auto om het bonnetje neer te leggen.”

Gemotoriseerd kentekenscannen


In de nabije toekomst wil de gemeente ook gemotoriseerd kentekens gaan scannen. Verder is de gemeente Nijmegen bezig de bestaande binnenstadsafsluitingen te vervangen en zo in te richten met kentekenregistratie dat er een autoluwe binnenstad ontstaat. “We zijn in gesprek met verschillende leveranciers om de software in de bestaande apparatuur zo aan te passen dat automatische handhaving van het afgesloten gebied mogelijk wordt”, aldus Nuyens.
 

Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>