Nijverdal schaft betaald straatparkeren weer af
Historie
Om een goed beeld te krijgen van het traject dat in Nijverdal is doorlopen, is het zinvol te beginnen bij het begin: de N35. Deze Rijksweg doorkruiste het centrum van Nijverdal. In 2015 is de situatie veranderd; het verkeer rijdt een andere route, deels in een tunnel. En wetenswaardig is dat in oktober 2011 betaald parkeren in Nijverdal werd ingevoerd. Hoewel dit besluit in overleg is genomen, bleef er verzet.
Masterplan
Nu de N35 uit het centrum is verdwenen, is een start gemaakt met de herinrichting van het centrum. Inwoners en ondernemers hebben in teken- en praatsessies meegedacht over het Masterplan voor het centrum. En ondernemers overtuigden de politiek dat niet alleen de inrichting van het centrum anders moest, maar ook het parkeerbeleid. Ze verklaarden zich zelfs bereid hun financiële bijdrage daaraan te leveren. Toen de daarvoor bedachte constructie van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ) de daarvoor benodigde 2/3 meerderheid onder de pandeigenaren het nipt niet haalde, bedachten ze een alternatief plan, het zogeheten Plan B. En daar heeft de raad op 20 december jl. mee ingestemd.
Er is nu een overeenkomst gesloten tussen de gemeente Hellendoorn en de Stichting Promotie Nijverdal (SPN) waarin de financiële bijdrage van pandeigenaren en winkeliers is geregeld. Deze bijdrage dekt niet de volledige kosten, de gemeente draagt drie ton bij dat uit de algemene reserve wordt gehaald.
Nek ver uitgestoken
“Ondernemers hebben hun nek heel ver uitgestoken”, zegt wethouder Thomas Walder waarderend. “Toen de BIZ het net niet haalde, was dat dan ook voor hen een bittere pil, want daardoor stond het hele Masterplan ineens op de tocht.” Hij vindt het typerend voor de Nijverdalse ondernemers, dat ze het er niet bij lieten zitten en met Plan B op de proppen kwamen.
Blauwe zone
Om het parkeren nog enigszins te reguleren is een blauwe zone ingesteld in beperkte gebieden (vlakbij de ingang van winkels). En kennen bepaalde straten een vergunningszone.
Parkeren in de parkeergarage Henry Dunant is niet gratis (1 euro per uur, maximaal 5 euro per dag).
Wethouder Beintema: “Het nieuwe parkeerbeleid kan hopelijk zorgen voor nog meer gasten in het centrum van Nijverdal. Het is dan vervolgens aan de ondernemers om die gasten goed te bedienen en zo lang mogelijk vast te houden.”
Meer blik op straat
Op de vraag of men niet bang is dat het centrum wordt overspoeld met auto’s reageert de woordvoerster van de gemeente resoluut: “Men kiest bewust voor gratis parkeren en niet voor reguleren – op een paar blauwe zones en vergunningsgebieden na – en dan is dus het gevolg dat er weer meer auto's in het centrum staan."