Noodgedwongen praktijkproef betaald versus gratis parkeren
Betaald parkeren on hold
De gemeente Kampen besloot half december 2014 het hele betaald parkeren on hold te zetten en eerst de storingen te verhelpen voordat ze het betaald parkeren opnieuw zouden invoeren. De ontwikkelingen werden met grote belangstelling gevolgd door BonoTraffics, een verkeerskundig adviesbureau dat in de binnenstad van Kampen is gevestigd.
Onderzoek daadwerkelijke efffecten
Het bureau besloot voor eigen rekening een onderzoek te gaan doen over de daadwerkelijke effecten van het (tijdelijk) afschaffen van betaald parkeren. Het bureau telde het aantal auto’s in het centrumgebied waar betaald parkeren gold en op de drie grote gratis parkeerterreinen op loopafstand net buiten de binnenstad. De tellingen werden uitgevoerd in januari, februari en maart, op een werkdag en op een zaterdag, zowel om 6.00 uur, 9.00 uur en 11.00 uur ’s ochtends.
Meer auto's niet meer klandizie
Uit data-analyse bleek dat zowel bewoners, werkers als bezoekers steeds meer in de binnenstad gaan parkeren en steeds minder op de drie grote buitenterreinen. Het bureau hield na de herinvoering van betaald parkeren ook een enquete over de vervoerswijze, waarop mensen naar de binnenstad kwamen. Daaruit kwam naar voren, dat maar 30 procent met de auto kwam, 40 procent met de fiets en 25 procent lopend en 5 procent met het openbaar vervoer. Het bleek dat in de periode van gratis parkeren in het centrum niet zozeer meer bezoekers naar de binnenstad kwamen, maar dat zich vooral een modaliteitsverschuiving voordeed. Winkeliers onderschreven dat beeld: er kwamen wel meer auto’s, maar niet meer klandizie.
Alles over de praktijkproef in Kampen leest u in het komend nummer van Parkeer24. Ontvangt u het magazine niet? Klik hier voor informatie over uw lidmaatschap.