Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol nodig vanwege bereikbaarheid
Volgens Van den Berg is de capaciteit van de doorgetrokken Noord-Zuidlijn, die bovengronds loopt en een ander traject volgt dan de trein, ook nodig omdat de zes sporen van het NS-station Schiphol niet toereikend zijn om en het huidige aanbod en de sprinter en de internationale treinen te accommoderen. En dat laatste wil Schiphol graag. “Zowel Schiphol als NS zijn er voorstander van om op korte afstanden zoveel mogelijk het vliegtuig te vervangen door de trein. De internationale trein krijgt dan echt een rol in het ketenproces: iemand gaat met de HSL van Brussel naar Schiphol en neemt daar zijn intercontinentale vlucht. Dat scenario kan echter alleen als ook de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken. Omdat je dan een deel van de treinen uit de Schipholtunnel kunt schrappen om ruimte te maken voor de internationale treinen.” Hij noemt nog een voordeel van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn: “Buitenlandse toeristen kunnen vanaf Schiphol de Noord-Zuidlijn gebruiken om zonder overstap snel in het centrum te komen.”
Het complete interview met Van den Berg kunt u lezen in het septembernummer van Parkeer24.