Normering kunststofvloeren zal kwaliteit verbeteren
Niet krijgen wat je verwacht
Op dit moment is er in de bouwwereld geen enkele norm waar je op terug kunt vallen als het gaat om een goed onderbouwde keuze voor een kunststofvloer in parkeergarages. Het gevolg is dat opdrachtgevers een andere vloer krijgen dan ze gewenst of bedoeld hebben, dat onderhoud eerder plaats moet vinden dan gepland en dat er vloeren worden gelegd die eigenlijk niet passen bij de specificaties van de parkeergarage. Een onwenselijke situatie, maar wel de realiteit van alle dag.
Verschillende oorzaken
Aan boven geschetste situatie liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Zo is de kennis van wat gewenst zou zijn niet bij iedereen paraat. Hierdoor kan het voorkomen dat door middel van creatief knip- en plakwerk eisen aan een vloer worden gesteld die niet passen bij de situatie van de nieuwe parkeergarage. Want iedere situatie is anders: welke kleur cq esthetica heeft de voorkeur, hoe stroef en slijtvast moet de vloer zijn, aan welke brandklasse moet hij voldoen, hoe veilig moet de vloer zijn, wat is de ligging van de garage, wat is het aantal rijbewegingen, wat is de gewenste duurzaamheid, wat is de ondergrond waar de kunststof op wordt aangebracht, wat is de gewenste duurzaamheid, is de garage openbaar, binnen of buiten, boven- of ondergronds?
Al deze factoren spelen een rol bij de keuze. Want niet iedere vloer is geschikt voor blootstelling aan zonlicht , de slijtvastheid moet bij een intensief te gebruiken parkeergarage groter zijn dan bij een niet openbare bewonersstalling, scheurvorming moet opgevangen kunnen worden en welk onderhoud is nodig voor de toekomst?
Budget speelt grote rol
Daarnaast speelt het beschikbare budget een grote rol. De keuze voor de goedkoopste oplossing wordt regelmatig gemaakt. Een korte termijn gedachte, vinden de specialisten. Het mag dan nu wel goedkoper zijn, maar het onderhoud dient zich dan ook eerder aan. De kosten en inkomstenderving die hiermee gepaard gaan wegen vaak niet op tegen de aanschaf van een duurdere parkeervloer tijdens de bouw. Maar ja, andere potjes en andere beslissers maken dit traject vaak onoverzichtelijk en niet efficiënt. Zonder normering blijven de grote prijs- en kwaliteitsverschillen nog lang bestaan.
Normering
Om te komen tot een product dat voor iedereen aanvaardbaar is, zou normering uitkomst kunnen bieden, geven de specialisten aan. Middels een ‘beslisboom’ kan bekeken worden welk getest systeem het beste past bij de huidige omstandigheden. (Dus ‘binnen of buiten’, aantal rijbewegingen en dergelijke worden meegenomen in de beslissing, red.)
Concurrentie
Als bekend is welk systeem het beste past bij de parkeergarage, kunnen de diverse leveranciers hun systemen aanbieden. Er blijft dus altijd sprake van concurrentie. Maar het vergelijken van appels met peren is voorbij en dat is winst voor alle partijen. Als voorbeeld kunnen de OS normen uit Duitsland dienen. Deze zijn zelfs grotendeels een-op-een over te nemen. De OS (Oberfläche Schutz) systemen geven aan welke systeem voor welke toepassing het meest geschikt is. Dus hoeveel lagen, dikte van de lagen, ruwheid enzovoorts.
URL en BRL
Daarnaast zijn ook URL’s en BRL’s van belang. Want een goed product dat slecht wordt aangebracht biedt nog steeds geen soelaas. Dus ook de uitvoeringsrichtlijnen (URL) en de beoordelingsrichtlijnen (BRL) moeten worden vastgesteld. Een onafhankelijk bedrijf kan dan vervolgens controleren of de kunststofvloer conform richtlijnen is aangebracht. In geval van schade of problemen kan dan ook getoetst worden of het aangebrachte systeem voldoet aan de vooraf gestelde eisen.
(Dit artikel heeft betrekking op kunststofvloeren. De monolitisch afgewerkte betonvloer wordt buiten beschouwing gelaten.)
Met dank aan: Raymond Verhagen – Triflex, Jan Hoks en Ron Jobing – Sto, Paul Spee – Sika