NS schrapt middagspitskorting
Toenemende drukte tijdens de spits is voor NS reden om alleen het reizen in de daluren extra te stimuleren met korting. Daarnaast hoopt de spoorwegmaatschappij met de maatregel dat reizigers in de spits meer kans hebben op een zitplaats. Rover betreurt het verdwijnen van de middagspitskorting op de Voordeelurenkaart. “NS biedt dit abonnement, dat na 9 uur ’s morgens de hele dag recht op korting geeft, sinds 2011 niet meer aan, maar op aandringen van Rover mochten reizigers die het abonnement destijds gebruikten deze wel behouden. Deze groep reizigers raakt nu vanaf 2021 alsnog de middagspitskorting kwijt.” Het Voordeelurenabonnement zonder middagspitskorting wordt wel zeven euro goedkoper, zo belooft NS.
NS Flex
NS Flex is straks beschikbaar voor alle abonnementen en wordt standaard voor abonnementen Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel. “De Flex-abonnementen worden in prijs verlaagd waardoor het prijsverschil met andere abonnementen vervalt”, zo schrijft NS in een verklaring. Abonnementhouders zijn met NS Flex af van het saldoladen en ook de verplichte borg van tien euro op de OV-chipkaart is niet meer nodig.
Rover
Reizigersvereniging Rover is positief over NS Flex. “Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen”, zo stelt Rover. Smit voegt eraan toe: “NS wil reizen met het ov makkelijk maken, zonder borg en zonder opladen van de OV-chipkaart. We hebben goed geluisterd naar reizigers en naar de adviezen van consumentenorganisaties om onze abonnementen simpeler te maken. Met deze update bieden we reizigers meer gemak en flexibiliteit en zijn we bovendien voorbereid op toekomstige manieren van betalen in het openbaar vervoer.”
Keuzedagen
Met Keuzedagen reizen abonnementhouders van 60 jaar of ouder zeven dagen per jaar onbeperkt met de trein. Deze dagen zijn vanaf 2021 alleen geldig in de daluren. Daar staat tegenover dat de keuzedagen straks het hele jaar geldig zijn. Om volle treinen te voorkomen, kunnen nu de keuzedagen elke twee maanden worden gebruikt.