NS Stations, ProRail en gemeente werken samen aan Utrecht wereldfietsstad
Sinds de opening in mei 2014 heeft de stalling Jaarbeursplein een zeer goede bezetting en tevreden gebruikers. In het klantenonderzoek van 2014 en 2016 scoorde de stalling een 8 als gemiddelde beoordeling. Dat is voor alle partijen de belangrijkste reden om de samenwerking te verlengen en de pilot uit te breiden tot en met 2019. De partijen hebben hun handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst waarin staat dat ze zich blijven inzetten voor wereldfietsstad Utrecht. De gemeente, ProRail en NS Stations dragen in gelijke delen bij aan de kosten. Eind dit jaar zal er een eindevaluatie plaatsvinden van de pilot op het Jaarbeursplein.
Stationspleinstalling
De succesvolle samenwerking bij de stalling Jaarbeursplein wordt voortgezet naar de andere nieuwe stallingen rondom Utrecht Centraal. Het eerste deel van de grootste fietsenstalling ter wereld, de Stationspleinstalling, wordt medio 2017 geopend. In de stalling is dan plek voor zo’n 7.000 fietsen. De stationspleinstalling wordt samengevoegd met de huidige Noorderstalling en ingericht voor buitenmodel- en OV-fietsen. Het huidige aanbod van OV-fietsen wordt hierdoor uitgebreid met circa 750 OV-fietsen.
Uitproberen
De omvang en het doorgaande openbare fietspad maakt dat de Stationspleinstalling vraagt om innovatieve oplossingen voor het beheer van de stalling. Binnen de pilot proberen de samenwerkende partijen een nieuwe beheeroplossing uit. Het doel is om hiervan te leren en zo een stalling op te leveren die voor de reizigers prettig in gebruik is en tegelijkertijd effectief en efficiënt beheer mogelijk maakt.
Nog meer stallingen
Eind 2017 opent de Koopstalling met ongeveer 3200 plekken. Na de opening van het tweede gedeelte van de Stationspleinstalling is er in overdekte, openbare stallingen rondom Utrecht Centraal plek voor zo’n 22.000 fietsen. In de huidige situatie is er plek voor 12.000 fietsen.
Voor al deze nieuwe stallingen rondom Utrecht Centraal geldt dat parkeren de eerste 24 uur gratis is. Bovendien staat de fiets droog en veilig. Digitale verwijssystemen moeten ervoor zorgen dat fietsers direct kunnen zien of en waar er nog een plek vrij is.