Nu echt vanuit gebruiker gaan denken

dinsdag 13 december 2016
timer 2 min
Empaction is een adviesbureau dat volledig gericht is op parkeervraagstukken. Belangrijke werkvelden daarbij zijn parkeerbeleid, financiën en samenwerkingsvormen. Hoe kan een overheid, met behoud van de regierol, uitvoerende taken wegleggen bij marktpartijen? Wat is dan een optimale samenwerkingsvorm? Hoe ziet uiteindelijk een contract tussen overheid en marktpartij eruit en hoe wordt daar contractmanagement op gepleegd?

Volgens Van Loon is de parkeerwereld toe aan een geheel andere manier van denken, een zogeheten Paradigma Shift. “Gemeenten moeten nu écht veel meer vanuit de gebruiker gaan denken door parkeren vooral te faciliteren. Reguleren is dan het middel en niet een geldgenererend doel.” Hij noemt een voorbeeld: “Veel gemeenten hebben sinds 2014 in hun coalitieakkoord staan dat ze een gastvrije gemeente willen zijn. Als je dat echt wilt, dan moet je volgens mij zo snel mogelijk ticketautomaten op straat weghalen en definitief afscheid nemen van vooraf betaald parkeren. Want daarmee stel je als eerste vraag aan je gast: ‘Hoe laat ben je weer weg?’. Gaat hij vervolgens eerder weg, dan krijgt hij zijn geld niet terug, en als hij later weggaat, dan krijgt hij als beloning een boete mee. In mijn ogen een werkwijze die haaks staat op gastvrijheid.” Van Loon zou graag zien dat de parkeerbranche volledig overstapt op achteraf betalen, in al zijn verschijningsvormen. “En daarbij moeten we het voor de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk maken.”

Dit artikel is gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie december 2016. Download gratis het artikel om verder te lezen.

Voorbeeld machtiging via 06 van parkeerrecht