"Ondanks stikstofprobleem is markt voor parkeergarages groeiende"
Bij de aanvraag van een bouwvergunning voor een parkeergarage moet de stikstofberekening op nul uitkomen, dat is nu de harde eis. “Voor een garage heb je een reguliere bouwvergunning nodig. We merken om ons heen dat gemeenten steeds vaker vergunningen niet verlenen.” EZ Park diende bij de gemeente Wageningen een vergunning in voor de bouw van een parkeergarage naast het universiteitsterrein. “Gelukkig voor ons kwam de stikstofberekening uiteindelijk op nul uit.”
Er moeten de nodige gegevens worden aangeleverd voor de stikstofberekening, zo vertelt Egelmeers. “Welke materialen gebruik je tijdens de bouw, zitten daar ook hergebruikte materialen tussen, hoeveel vervoersbewegingen zijn er voor de aan- en afvoer van materialen. Dat soort gegevens moet je aan denken.” Vervolgens zijn er verschillende factoren die een positieve balans veroorzaken voor de berekening. “Je scoort punten als je bijvoorbeeld laadpalen plaatst in een garage. Daarnaast hebben onze garages het voordeel dat ze efficiënt zijn ingericht. Dat betekent dat de vervoersbewegingen, hoe lang mensen door de parkeergarages rijden voor een beschikbare plaats, beperkt blijven binnen onze garages.” Kan het aanbrengen van groen op en rondom een gebouw ook voor een positieve balans zorgen? “Het is heel jammer, maar bij het invoeren van een stikstofmeting kan dit dus niet. Terwijl wij in Wageningen bijvoorbeeld gebruik maken van gevels met veel planten. Eigenlijk is de nulberekening die we hebben gekregen dus positiever.”
Brandveiligheid
Voor de bouw van iedere parkeergarage moet ook altijd gekeken worden naar de brandveiligheid van het gebouw. Dit betreft niet alleen de sterkte van de hoofddraagconstructie tijdens brand, maar ook beperking van het ontwikkelen van brand en rook. Hiervoor dient voldaan te worden aan landelijke regelgeving, het bouwbesluit. Plaatselijke brandweercorpsen kunnen, op basis van hun kennis en ervaring, op detailniveau een andere interpretatie aan geven. Bijvoorbeeld: wat is de luchtdoorlatendheid ten behoeve van de ventilatie van een begroeide gevel. Hiervoor zijn geen normen of standaarden gegeven.
Groeiende markt
Ondanks alle stikstofproblematiek, merkt Egelmeers wel dat de markt voor parkeergarages groeiende is. “Dat komt mede omdat gemeenten het verkeer in de stad willen matigen. Er komen steeds meer parkeergarages aan de rand van de stad. Vanuit die locaties kunnen mensen verder reizen met het openbaar vervoer. Eerder zag je dat met name NS bezig was om zulke locaties te creëren. Inmiddels merk ik dat ook steeds meer gemeenten hiermee bezig zijn”, aldus Egelmeers. Daarnaast worden er, vanuit een campusgedachte, garages gebouwd op bedrijventerreinen of onderwijscampussen. “Gestapeld parkeren zie je bijvoorbeeld steeds meer op bedrijventerreinen. Verschillende bedrijven in het gebied werken dan samen om parkeergelegenheid te faciliteren voor de medewerkers.”
Parkeergarage Jumbo
EZ Park bouwt samen met bouwbedrijf Van de Ven uit Veghel momenteel aan de parkeergarage bij het nieuwe distributiecentrum van supermarktketen Jumbo in Nieuwegein. Zoals alle parkeergarages van EZ Park is ook deze demontabel en flexibel. De begane grond is gereserveerd voor 279 personenauto’s en 29 motoren. Met een verdiepingshoogte van 4 meter is rekening gehouden om in de toekomst de begane grond te gebruiken als een parkeervoorziening voor 160 distributiebussen. “We zijn momenteel in de afrondende fase wat betreft de staalconstructie”, vertelt Egelmeers. Eind dit jaar moet de garage worden opgeleverd. “Daarnaast zijn we druk bezig met de derde fase bij Vanderlande in Veghel. Daar zijn we begonnen met een garage met 500 plaatsen. Deze is vervolgens uitgebreid met nog eens 600 parkeerplaatsen. Nu wordt tussen twee loodsen in een parkeergarage gebouwd waarbij op de begane grond een loods wordt gecreëerd.”