Ondernemers ergeren zich aan Amsterdams parkeerbeleid
VNO-NCW metropool Amsterdam is een lobby gestart voor een centraal gevoerd parkeerbeleid. Het stadsbestuur van Amsterdam moet hiervoor weer verantwoordelijk worden.
Bereikbaarheid
Uit een onlangs gehouden enquête onder de leden van het MKB/VNO-NCW-ondernemerspanel blijkt ook de zorgen over de zeer slechte bereikbaarheid. Per auto is de binnenstad voor veel dienstverleners slecht toegankelijk. Het openbaar vervoer schiet te kort van en naar bedrijventerreinen. Verschillende buslijndiensten zijn vorig jaar wegbezuinigd. Werknemers moeten nu hun toevlucht weer nemen tot de auto, wat weer tot nieuwe files leidt. VNO-NCW metropool Amsterdam pleit bij gemeente en openbaarvervoerbedrijven ervoor goed te letten op de aanwezige bedrijven bij het opstellen van de busroutes.
Pot met geld
Punt van zorg voor VNO-NCW is de besteding van de parkeeropbrengsten. Parkeren in Amsterdam wordt duurbetaald. De hoge inkomsten komen terecht in het Mobiliteitsfonds, dat tot doel heeft investeringen in onder meer parkeerroutes en -garages te financieren. Helaas blijkt de pot met geld zeer aantrekkelijk voor politici. Die proberen de parkeerinkomsten naar de algemene middelen te laten stromen, zodat de gemeente het geld aan andere zaken dan bereikbaarheid en mobiliteit kan uitgeven.
Bron: VNO-NCW