Onderwatergarage houdt Amsterdam leefbaar
Het idee voor de bouw ontstond in 2004, toen Slettenhaar nog fractievoorzitter van de VVD was in het toenmalige stadsdeel Oud Zuid. Vier stadsbesturen en dertien jaar later wordt de garage echt gerealiseerd. Want in december 2017 moet de garage klaar zijn. Totale bouwkosten: 34,5 miljoen euro.
Voordelen
Al die tijd heeft de buurt extra betaald voor een parkeervergunning. “Maar de meerderheid is wel vóór. Het verhoogt de leefbaarheid in de Pijp: meer ruimte op straat en parkeerplaatsen voor omwonenden.”
Natuurlijk, er zijn altijd een paar mensen tegen zo’n grootschalig bouwproject. Maar volgens Slettenhaar is dat slechts een minderheid. De meeste omwonenden zien vooral de voordelen. “Meer plek op straat voor fietsen en speeltoestellen, minder rondrijdende auto’s door de smalle straatjes. Het is goed voor milieu, openbare ruimte én verkeersveiligheid.”
Parkeerdruk
In De Pijp is de parkeerdruk meer dan 100%, zegt de bestuurder van stadsdeel Zuid. “Daardoor ontstaat veel agressie op straat: sommige mensen parkeren hun auto scheef op de stoep en sommigen rijden tien rondjes”, beschrijft hij het probleem. Met de komst van de garage onder het water, moet dat probleem verleden tijd zijn. “Mensen weten waar ze kunnen parkeren en dat er voldoende plek is. Je bent meteen op de parkeerplek en in de buurt van de Albert Cuyp.”
Trend?
Tenslotte hoopt wethouder Slettenhaar dat zijn stadsdeel hiermee een trend kan zetten. “Er zijn in Nederland veel meer steden waar ze te maken hebben met weinig ruimte, maar wel veel water hebben. Denk aan Haarlem of Leiden. Laten we hopen dat zij dit voorbeeld overnemen. Maar eerst hier eens beginnen.”