Ontwikkeling zelfrijdende auto: gokwerk?
Op het PARKEER24 Jaarcongres zijn prof. mr. Friso de Zeeuw en prof. dr. Henk Meurs de keynote-sprekers. Zij spreken onder meer over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Nu alvast een 'sneak-preview'.
Toename aantal auto's in Nederland, of niet?
“Ik denk dat de zelfrijdende auto leidt tot een toename van het aantal auto’s in Nederland, al wordt dit deels gecompenseerd door de hogere prijs van deze auto’s. Als autobezit minder relevant wordt dan gebruik en de vaardigheden die nodig zijn om een auto te gebruiken kleiner worden, zal de auto voor een groter deel van de bevolking beschikbaar komen”, zegt Henk Meurs. Friso de Zeeuw doet geen uitspraken over de invloed van de zelfrijdende auto: “Gokwerk, je weet niet wat er gaat gebeuren: wanneer gaat deze ontwikkeling op grote schaal toepassing vinden en wat zijn de gevolgen? Dat is niet te overzien.”
Gevolgen voor vraag naar parkeerfaciliteiten
Meurs verwacht dus dat er meer auto’s op de weg zullen zijn. "Of dit leidt tot een hogere of juist lagere vraag naar parkeerfaciliteiten is afhankelijk van het gebruik van die auto’s. Als de zelfrijdende auto de hele dag onderweg is, zal er mogelijk minder vraag naar parkeerplaatsen zijn. Maar dat is niet vanzelfsprekend, omdat er altijd sterke pieken en dalen zijn in de vraag naar mobiliteit.”
Parkeervastgoed
Over parkeervastgoed hebben beide heren een eigen visie. Meurs: “Parkeervastgoed zal efficiënter benut kunnen worden, omdat faciliteiten in het vastgoed die nu nog nodig zijn voor de menselijke handelingen straks niet meer nodig zijn. De netto benodigde ruimte per parkeerplaats neemt dan fors af. Investeren in parkeervastgoed zal denk ik nog steeds relevant zijn als de zelfrijdende auto er is, maar de spelregels zullen wel sterk wijzigen. De nabijheid van de parkeerplaats bij de eindbestemming wordt minder belangrijk, dus zal dure grond voor parkeren in de stad misschien minder rendabel worden dan nu het geval is.”
De Zeeuw geeft aan dat hij zou kijken naar de ontwikkeling van de bezettingsgraad van parkeerplaatsen in binnensteden, waarbij onderscheid moet worden gemaakt tussen parkeren voor wonen in de binnenstad en parkeren in parkeergarages voor bezoekers. “Die ontwikkeling van onderbezetting bij parkeergarages, daarmee zouden beleggers iets moeten doen, met de tarieven en prijselasticiteit. Dat lijkt me een interessantere ontwikkeling voor beleggers dan de zelfrijdende auto.”
Meer horen over onder andere zelfrijdende auto's, deeleconomie
Wilt u meer horen over zelfrijdende auto's, de gevolgen van de deeleconomie of bijvoorbeeld parkeren in de openbare ruimte?
Friso de Zeeuw en Henk Meurs zijn keynote-sprekers op het PARKEER24 Jaarcongres, dat plaatsvindt op 21 april 2016 in Kasteel De Vanenburg in Putten. U bent van harte welkom. Ga voor meer informatie over het programma én aanmelden naar www.parkeer24jaarcongres.nl. Deze week geldt de vroegboekkorting nog!