Opmerkelijk: leegstand winkel niet toegenomen
Grote verschillen tussen winkelgebieden
De verbetering van de bezettingsgraad van winkelpanden is niet eenduidig. We zien al langer dat de centra van de grootste steden in Nederland het beter doen dan de middelgrote. In 2015 zagen we dat opnieuw terug.
Deze verschillen in leegstand per winkelgebied zijn te verklaren doordat er twee soorten van winkelaankopen zijn: doelgericht (de dagelijkse boodschappen) en recreatief. Dagelijkse boodschappen blijven mensen vooral dicht in de buurt doen, in de wijk- en buurtcentra. Deze centra zijn dus al jaren redelijk stabiel. Met de recessie zagen we hier een kleine toename van de leegstand. Nu het economisch beter gaat neemt de leegstand weer af.
Bij recreatief winkelen is het gedrag van de consument aan het veranderen. Dankzij internet hoeft men niet meer per se naar de fysieke winkel. Doet iemand dat dan toch, dan is winkelen echt een dagje uit. De consument kiest dan steeds meer voor de centra met het meest uitgebreide aanbod. Dat daarvoor dan iets verder gereisd moet worden, neemt men op de koop toe. Daarmee trekken de topsteden steeds meer bezoekers, ten koste van de middelgrote steden en de stadsdeelcentra.
Lees meer op Locatus.nl
Lees meer over dit onderwerp of bestel het rapport winkelleegstand via Locatus. http://www.locatus.com/nederland/ons-aanbod/rapport-winkelleegstand

De leegstand is in 2015 niet toegenomen. Verschillen in regio's en verschillende winkelcentra zijn echter groot