OV aanbesteding A'dam van de baan
maandag 30 juli 2012
3 min
De aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam is van de baan. Dat heeft Stadsregio Amsterdam laten weten.
Vooruit op wetswijziging
Op 21 juni ging de Tweede Kamer akkoord met een initiatiefwetsvoorstel om aanbesteding mogelijk te maken. Dat betekent dat de vier grote steden zelf mogen kiezen of ze het openbaar vervoer openbaar aanbesteden of gunnen aan hun eigen gemeentelijk vervoerbedrijf. Doordat de stadsregio nu al heeft besloten niet aan te besteden, loopt ze daarmee vooruit op de wetswijziging die nog door de Eerste Kamer moet.
Nieuwe concessie
Eerder dit jaar was de stadsregio al begonnen met de voorbereidingen van een aanbesteding. Er was een ontwerp-programma van eisen opgesteld voor een nieuwe concessie voor de periode 2015-2022 voor het openbaar vervoer in Amsterdam en omgeving. Dat proces is nu stopgezet. De stadsregio vindt het zonde veel energie te steken in een proces dat waarschijnlijk toch niet nodig is.
Uitvoeren programma van eisen
De Stadsregio Amsterdam zegt altijd de voorkeur te hebben gehad om het lopende contract met vervoersbedrijf GVB uit te dienen. Dat contract loopt tot 2018. De nieuwe visie op openbaar vervoer die uitgewerkt was in het programma van eisen probeert de stadsregio nu toch met GVB uit te voeren. Mogelijk zullen daardoor lijnen wijzigen. Kernpunten van die nieuwe visie zijn onder meer: met minder geld reizigers toch goed bedienen en een betere afstemming tussen trein- en busvervoer. Het accent zal meer verschuiven van Amsterdam CS naar de andere treinstations in Amsterdam.
Reactie FMN
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland hekelt het besluit van de stadsregio. “Deze beslissing raakt de reiziger en de Amsterdamse belastingbetaler in het hart. Aanbesteden in de wereld van openbaar vervoer, al bewezen in Rotterdam en Den Haag, komt de schatkist en de reiziger ten goede. Maatregelen die zo 15 tot 20 miljoen euro per stad opleveren. Aanbesteden in de OV-sector heeft zich zelf voor de reiziger ook al bewezen: hogere frequenties, betere kwaliteit, tot 40 procent meer reizigersgroei en een hogere klanttevredenheid voor minder geld. Daarnaast is het schandalig dat dit besluit nu door Amsterdam genomen is, terwijl de Eerste Kamer nog volop hierover in discussie is. Een minachting voor het werk van de Eerste Kamer”, zo reageerde FMN-voorzitter Anne Hettinga.
Onoverzichtelijke problemen
In een column op OVPro.nl zei vice-voorzitter Jan Zaaijer van Koninklijk Vervoer Nederland vorige maand te vrezen dat het mogen loslaten van aanbesteden de vier grote steden voor onoverzichtelijke problemen zal stellen.
Terug naar overzicht nieuws >>>
</