OV anders aanbesteden biedt kansen

woensdag 15 augustus 2012
timer 4 min
Toen op 1 januari 2001 de 'Wet Personenvervoer 2000' in werking trad, was dat om de kwaliteit, de efficiëntie en de kostendekkingsgraad van het OV te verbeteren. “Sinds die tijd is er veel verbeterd, maar er heerst een gevoel van wantrouwen bij OV-autoriteiten en vervoerders die de verdere verbetering van het OV in de weg staat”, stellen de mobiliteitsexperts van ARCADIS.
OV anders aanbesteden biedt kansen

Septembereditie Verkeer in Beeld


Een oplossingsrichting kan zijn lering te trekken uit de wijze waarop andere sectoren bepaalde diensten aanbesteden. In Verkeer in Beeld #4 2012 gaan de experts dieper in op dit onderwerp. In reactie op de stellingname reageren Veolia en de provincie Limburg als volgt:

Manu Lageirse, CEO Veolia Transport Nederland:
“Het beschreven wantrouwen tussen opdrachtgevers en vervoerders is er wel, maar moet ook niet te groot worden gezien. Er is vaak strijd tussen partijen omdat contracten veel voorschrijven. Er moet zoveel gemeten en geïnterpreteerd worden dat het veel ruimte geeft voor discussie. Daar zijn opdrachtgevers en vervoerders niet echt gelukkig mee. Er heerst inderdaad wantrouwen om de vertrouwde werkwijze achter te laten. Dit vraagt om durf maar ook om een goede invulling, want inderdaad: meer vrijheid geven aan vervoerders om creatieve oplossingen te bieden voor betere service en efficiency mag niet de deur openzetten voor misbruik, ten koste van de opdrachtgever of reiziger. Er moet gewerkt worden aan nieuwe bestekken en contracten van morgen, zodat opdrachtgevers vertrouwen hebben in die methode. De drijfveer is een veel hogere efficiëntie en dit bij steeds beperktere budgetten.... Het is belangrijk dat consultants in de OV-markt ook die omslag maken zodat die bestekken en contracten er daadwerkelijk komen. De kwaliteit zal mede bepalen of opdrachtgevers en vervoerders vertrouwen hebben in die nieuwe vorm van samenwerken. Hier zit echter wel een mogelijk tegengesteld belang; kleinere bestekken leveren volgens sommigen misschien minder werk, want niet alles moet dan nog voorgeschreven worden. De toegevoegde waarde echter, ook van die consultant, wordt dan wel belangrijker. Sommige consultants nemen de nieuwe weg al. Ik hoop dat ze hierin slagen.”

Loek Dieteren (Concessiemanager) Provincie Limburg:
\"Als provincie Limburg kennen wij concessieovereenkomsten die een grote mate van vrijheid –maar ook verantwoordelijkheid- bij de concessiehouder neerleggen. Dit alles binnen een set van resultaatafspraken en randvoorwaarden (bijvoorbeeld ten aanzien van het voorzieningenniveau) die door ons zijn geformuleerd. In zijn algemeenheid werkt dat goed. Voorwaarde is evenwel dat je in het beheer van de concessie bereid bent op hoofdzaken en afstand te sturen. Daarnaast moet je accepteren dat de concessiehouder met andere oplossingen kan komen dan dat je als vervoerautoriteit in gedachten had. Natuurlijk kunnen we ook in onze concessies nog verdere stappen zetten om tot meer resultaatgestuurde overeenkomsten te komen. Dat overwegen we ook serieus.
Daarbij is het wel balanceren tussen de wens van reizigers, de mogelijkheden die vervoerders hebben om daar op in te spelen en eigen OV-beleid. Maatschappelijke opvattingen over OV, de (financiële) targets van vervoerders en de beleidsopvattingen van een overheid sluiten immers niet per definitie op elkaar aan. Naast inhoudelijk goede en verifieerbare resultaatafspraken zijn voor resultaatgestuurde concessieovereenkomsten ook de volgende punten van belang. Geef als vervoerautoriteit naar reizigers aan waar je je wel of niet verantwoordelijk voor acht. Richting (potentiële) concessiehouders dient helder en duidelijk te zijn wat de verwachtingen ten aanzien van het te bieden OV-product zijn. De uitdaging zit er vervolgens in om er voor te zorgen dat:
•    koers en ontwikkelrichting van het OV binnen de van toepassing zijnde randvoorwaarden in het verlengde van de wensen en behoeften van de stakeholders ligt;
•    het aangeboden OV-product leidt tot realisatie van de overeengekomen resultaatafspraken;
•    je daartoe als vervoerautoriteit ook de juiste instrumenten in handen hebt en inzet;
•    en –minstens zo belangrijk- om er voor te zorgen dat in zijn algemeenheid het aangeboden OV-product door reizigers wordt geaccepteerd en gewaardeerd.
Met resultaat gestuurde concessies alleen zijn we er dus nog niet.\"

Bijeenkomst najaar


Arcadis vindt het belangrijk dat belanghebbenden meedenken over hoe de aanbestedingen van OV-concessies verbeterd kunnen worden. In het najaar neemt de organisatie daarom het initiatief hierover een bijeenkomst te organiseren. Hierin willen ze gezamenlijk de verschillende kansen en uitdagingen over dit onderwerp met verschillende betrokkenen bespreken, uitdiepen en finetunen.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>