OV-Klantenbarometer 2015: hoogste waardering voor OV sinds 2001
OV-reizigers in het stads- en streekvervoer geven ook de hoogste score tot nu toe voor de OV-chipkaart. Het gebruiksgemak OV-chipkaart krijgt een rapportcijfer 7,9, een jaar eerder was het nog een 7,5. Het oordeel over het gemak van vervoerbewijs kopen en laden van reissaldo leverde een 7,7 op, in 2014 was dit 7,6. Deze 7,7 is een evenaring van de hoogste score in 2004 en 2006, toen betalen met de strippenkaart nog gangbaar was.
Stadsvervoer
Het beste stadsvervoer wordt net als in 2013 en 2014 geleverd in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad met een 7,7. In de drie grote steden is in acht van de negen onderzoeksgebieden de klantwaardering gestegen. De waardering voor de tram in Rotterdam stijgt zelfs voor de zevende achtereenvolgende keer en gaat van een 7,7 naar een 7,8. De Amsterdamse metro en de Haagse tram zitten ook in de lift: na een eerdere 7,1 en 7,3 geven reizigers nu een 7,4.
Streekbusvervoer
Afgezien van het busvervoer op de Friese Waddeneilanden, dat altijd in de top van de ranking staat, wordt het beste streekvervoer in 2015 geboden in Waterland. De 7,9 in dit gebied is 0,2 punt hoger dan in 2014. Daarmee wisselt het van kop met buurconcessie Zaanstreek (nu 7,8). Ook andere streekconcessies rondom Amsterdam, alsmede de concessie Midden-Overijssel, scoren hoog met een 7,7 of 7,8. Ondanks een stijging met twee tiende tot een 7,3 staat net als in 2014 het streekvervoer in Rivierenland onderaan in de rangorde van streekconcessies, net iets onder de nieuwe concessie Zeeland.
Regionale treindiensten
De best beoordeelde treindienst is die tussen Zutphen en Apeldoorn (7,9). De lijn is voor de vierde keer op rij gestegen; in 2011 was de score nog 7,2. Andere goed scorende lijnen zijn Zwolle-Emmen (7,7) en Maastricht-Kerkrade (7,6). Opvallend is dat de onderste plaatsen van de ranglijst van 69 onderzoeksgebieden grotendeels worden ingenomen door regionale treindiensten. Een daarvan is nieuwkomer Zwolle-Enschede, met een waardering van 7,0.
Sociale veiligheid
Het hoge klantoordeel over sociale veiligheid blijft ongewijzigd ten opzichte van 2014: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 op veiligheid tijdens de rit, en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte.
Over het onderzoek
In het najaar van 2015 vulden 89.617 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Dat gebeurde op 6077 ritten in 69 onderzoeksgebieden, die nagenoeg overeen komen met de concessiegebieden. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
Rapportage
De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2015. Daar zijn onder andere ook de 29 deelrapportages (OV-autoriteiten en vervoerders) en de verantwoording te downloaden. De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl. Over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een rapport, dat straks ook via de overzichtspagina is te vinden.