OV-Veiligheidsscan: Almere, Rotterdam en Den Haag scoren laag

woensdag 25 november 2015
timer 3 min
Voor het eerst is alle beschikbare informatie over de veiligheid in en rond het openbaar vervoer samengebracht, in samenhang geanalyseerd en gebundeld in een nieuw instrument, de Veiligheidsscan van CROW-KpVV. Hieruit komt naar voren dat onder andere Almere, Rotterdam en Den Haag laag scoren op het gebied van sociale veiligheid in het openbaar vervoer.

De Veiligheidsscan dient als vertrekpunt voor ketenpartners, onder wie decentrale overheden, vervoerders, gemeenten en politie, bij het verbeteren van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. De scan geeft tweejaarlijks per gemeente weer in welke mate het openbaar vervoer een hotspot is in relatie tot de openbare omgeving. Uit de scan blijkt de aard en omvang van de sociale (on)veiligheid in een gebied. Dat is dan direct een gespreksmiddel om samenwerking te zoeken met partners in het veld.

 

In de scan kunnen gemeentes maximaal een 5 scoren en minimaal een 1. In totaal kregen zeven gemeentes het cijfer 1. De gemeente Almere was er daar een van, de overige zes gemeentes zijn te vinden in de metropoolregio Rotterdam Den Haag: het betreft Den Haag, Rotterdam, Ridderkerk, Lansingerland, Albrandswaard en Schiedam. In de Veiligheidsscan zijn 403 gemeentes meegenomen, dertien daarvan kregen de hoogste score.

 

'Samen op reis'

De Veiligheidsscan komt voort uit ‘Samen op reis‘: een samenwerkingsinitiatief van belangrijke partijen in het openbaar vervoer: vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties. De initiatiefnemers zetten zich in voor een betere samenwerking in het openbaar vervoer. De initiatiefgroep wil graag dat in ieder concessiegebied een periodieke veiligheidsscan wordt uitgevoerd, waarna alle betrokkenen in dat gebied gezamenlijk tot een maatwerkaanpak komen.

 

De veiligheidsscan is aanvullend op de data die door NS en stad- en streekvervoerders lokaal wordt verzameld. Met deze landelijke rapportage vindt een integrale koppeling van deze OV-onderzoeken plaats, van NS en stads- en streekvervoer, maar ook met gegevens over de veiligheid in de openbare ruimte. Hierdoor ontstaat een integraal beeld van reizigers en personeel, objectieve en subjectieve veiligheid in Nederland. Dit instrument biedt inzicht in hoeverre het OV binnen een gemeente een hotspot is.

 

Integrale koppeling

Wat nog ontbrak in die structurele verbetering, is een integrale koppeling van al die monitorgegevens op lokaal niveau. Na jaren van verbeteren van de afzonderlijke monitoren is binnen het initiatief 'Samen op Reis' het idee gegroeid om de data te combineren.


De Veiligheidsscan is in de afgelopen twee jaar ontwikkeld in nauw overleg met vertegenwoordigers van stads- en streekvervoerders, Nederlandse Spoorwegen, decentrale overheden, de koepels IPO en SkVV, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de reizigersvereniging Rover. 

De sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer in Rotterdam kreeg het cijfer 1. Foto door: Milosz_M / Shutterstock.com