Overstapproblemen ideale multimodale ov-app
Statisch
OV magazine beschrijft in zijn nieuwsbrief van 14 mei welke hobbels daarvoor nog op de weg liggen. Zo neemt de planner van 9292 alle vormen van openbaar vervoer mee in het reisadvies, maar is statisch. De NS planner biedt wel omleidingen, vertragingen en stremmingen, maar neemt de bus, tram, metro en ferry niet mee in het reisadvies. Verder noemt OV-magazine de OpenTripPlanner van Go About, een prototype dat NS en TomTom gebruiken voor hun website FileWissel, deze is wél multimodaal maar alleen actueel voor auto en trein.
Voor- en natransport
Hoe de ideale planner eruit moet zien is wel duidelijk: deze neemt automatisch verstoringen mee en geeft zo nodig alternatieven. Ook moet de gebruiker een halte, knooppunt of lijn kunnen omzeilen bij calamiteiten. En al het voor- en natransport moet erin zitten: auto, (OV-)fiets, elektrische fiets, lopen en taxi. Bovendien moeten er voorkeuren in te stellen zijn. De nieuwe ov-routeplanner moet ten slotte een miljoen adviezen per dag kunnen geven en later te combineren zijn met fiets- en autoplanners. Het streven van IenM en de vijf regio’s is een meer volwassen informatiemarkt waarbij de ov-reizigers meer te kiezen krijgen.
Programma Beter Benutten
IenM betaalt uit het ‘programma Beter Benutten’ maximaal 125.000 euro mee aan een werkende ov-routeplanner. De deelnemende marktpartijen zijn de bureaus Goudappel Coffeng en TNO, de softwarebouwers Andes, Bradon, Calendar42, Go About, HP, KinkrSoftware, Logica, Mecatran, OpenTripPlanner en OV info en de twee NDOV’s 9292 en OpenOV/OpenGeo.