Parkeerbeleid oogst succes
donderdag 17 november 2011
3 min
Het KpVV verwijst op haar site naar een zeer interessant document waarin een analyse van het parkeerbeleid in tien Europese steden, waaronder Amsterdam wordt weergegeven. Conclusie is dat het regulerende parkeerbeleid in deze steden een succes is door de verbeterde bereikbaarheid en stedelijke kwaliteit. Dit beleid is een uitmuntend voorbeeld voor steden in de rest van de wereld.
Europese steden plukken de vruchten van hun innovatieve parkeeraanpak, inclusief verlevendigde stadscentra; grote reductie van autogebruik; dalingen in luchtvervuiling en toenemende kwaliteit van het stedelijke leven, aldus het rapport Wending parkeerbeleid in Europese steden: van accommoderen naar reguleren. Dit blijkt uit een studie, waarvoor KpVV werd geraadpleegd, door het Institute for Transportation and Policy Development (ITDP) in New York.
Het rapport onderzoekt het parkeerbeleid van de laatste halve eeuw in tien Europese steden. Amsterdam, Antwerpen, Barcelona, Kopenhagen, Londen, München, Parijs, Stockholm, Straatsburg en Zürich
Belangrijkste bevindingen
Parkeren is meer en meer gekoppeld aan het openbaar vervoer. De grens in Amsterdam, van Parijs, van Zürich en van Straatsburg van hoeveel parkeren in nieuwe ontwikkelingen wordt toegestaan is gebaseerd op de loopafstand tot bus, tram of metrostation. Zürich kent significante investeringen in nieuwe tram- en buslijnen terwijl parkeren duurder wordt gemaakt en minder gemakkelijk. Daardoor nam tussen 2000 en 2005 het aandeel ov toe met 7%, terwijl het aandeel autogebruik met 6% daalde.
De Europese steden zijn voor de rest van de wereld leidend op het gebied van rationeel beprijzen van parkeren op straat. In Parijs is het parkeren op straat sinds van 2003 met meer dan 9% gedaald en geldt voor 95% van de voorzieningen betaald parkeren. Hierdoor is samen met andere verbeteringen van de vervoersvoorzieningen de automobiliteit met 13% gedaald.
Parkeerbeleid wordt populairder dan congestie heffing. Terwijl Londen, Stockholm, en een paar andere Europese steden erin zijn geslaagd om congestie heffing in te voeren, kijken meer steden naar de mogelijkheden van parkeerregulering. In zakendistricten van Zürich en Hamburg wordt op plekken waar het ov het gemakkelijkst toegankelijk is, het bestaande parkeerareaal niet meer uitgebreid.
De opbrengst van betaald parkeren wordt geïnvesteerd om andere mobiliteitsbehoeften te steunen. In Barcelona, gaat 100% van de opbrengst naar een systeem van stadsfietsen. Verschillende Londonse boroughs gebruiken parkeeropbrengsten voor de subsidie van ov-passen voor ouderen en invaliden, zij reizen gratis in het openbaar vervoer.
Beleid geeft nieuwe kracht
Walter Hook, CEO van ITDP, becommentarieerde: Dit rapport laat zien dat Europese steden met parkeerbeleid hun steden nieuwe kracht geven.“
WIlt u het volledige artikel lezen? Klik dan hier: KpVV
Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>