Parkeerboetes, een belasting?
Er is veel ophef over wel of niet betaald parkeren, en de maatschappelijke en economische impact daarvan op leegstand, toeloop en omzet in stadscentra leidt tot interessante discussies. Gemeenten buigen zich over de vraag of het rendement van betaald parkeren opweegt tegen bezwaren vanuit de middenstand. Talloze lezingen, workshops en kadernota’s worden gewijd aan een goed doordacht parkeerbeleid.
Begrijpelijk, want daar heeft iedereen wat aan. De toenemende parkeerdruk, met name in binnensteden, moet gereguleerd worden. Maar met regelgeving alleen red je het niet. Voor handhaving is de BOA op straat, de scanauto en een effectieve backoffice onmisbaar. En zonder daadwerkelijke invordering van parkeerboetes is het beleid niet, of slechts ten dele, uitvoerbaar.
Sanctionering en de incasso van ‘naheffingsaanslagen parkeerbelasting’ (de officiële term) liggen in elkaars verlengde. Met invordering geeft een gemeente het signaal af dat parkeerruimte niet ongelimiteerd beschikbaar is. Praktijkproeven hebben al aangetoond dat het vrijgeven van parkeerplaatsen in veel gevallen chaos oplevert. Oneigenlijk gebruik en een tekort op de begroting blijven een punt van zorg, een ongewenste belasting.
Professionele incassopartner
Snel, accuraat én klantvriendelijk invorderen is echter een vak apart. Om die reden nemen steeds meer gemeenten een professionele incassopartner in de arm. Tobias Beheer BV uit Doorn is zo’n externe onderneming die parkeerboetes invordert en daarmee gemeenten ontlast. “Bij Tobias is deze taak in goede handen”, aldus ParkeerService, dat voor ruim de helft van haar gemeentelijke leden een mandaat aan Tobias heeft gegeven.
Parkeerbedrijf P1 uit Den Haag is een andere opdrachtgever die gebruikmaakt van TobiasFiscaal, het online systeem waarmee gemeenten kunnen inloggen voor alle informatie die zij nodig hebben. Digitale management-rapportages en actuele analyses zijn 24/7 opvraagbaar, maatwerk tot op detailniveau over de status van invordering. Een hele mond vol, maar daarvoor ben je dan ook specialist. De naheffingsaanslagen worden ingelezen, digitaal verwerkt en rechtstreeks aangeboden aan belastingplichtigen, zowel Nederlandse als buitenlandse kentekenhouders.
Naast een hoge score op invorderingspercentage hecht Tobias veel waarde aan kwaliteit en een goede samenwerking op lange termijn. Ook met haar rechtstreekse gemeentelijke opdrachtgevers. In overleg worden nieuwe toepassingen ontwikkeld, voor sociale en technologische innovatie van een succesvol incassotraject.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie december 2016.
Acteur: Adeline de Vries