Parkeergarage Kruisplein met duurzame banen
Auto vinden door ankerpunten
Aannemer Besix startte ruim vier jaar geleden met de ondergrondse parkeergarage ‘Kruisplein’. Gemeentearchitect Maarten Struijs had Amerikaanse parkeergarages voor ogen als uitgangspunt voor zijn ontwerp. Eind november 2013 werd de parkeergarage opgeleverd: vijf lagen diep, met ruimte voor 760 auto’s. De grootte van de parkeergarage maakt de vindbaarheid van de auto extra belangrijk. Hij werkte met drie visuele ankerpunten: verdiepingsnummers, fotowanden met onderscheidende landschappen en kleurvlakken per verdieping.
Duurzame banen met herkenbare kleurvlakken
In overleg met Besix is in parkeergarage Kruisplein gekozen voor twee vloersystemen. Bolidtop 200 is een vloeistofdichte coating met een verhoogde slijtvastheid, bestand tegen draaiende wielen, lekkende olie en bijtende stoffen als strooizout. Het aanvullende voordeel van dit systeem is dat het leverbaar is in allerlei kleuren, wat het geschikt maakt voor de gewenste herkenbaarheid van de parkeerverdiepingen. Voor de zwaarder bereden delen van de parkeergarage, zoals de hellingen, de tunnel naar de parkeergarage en de rotonde bij de ingang, is Boligrip 1250 aangebracht. Deze taai-elastische slijtlaag is speciaal ontwikkeld voor intensief rijverkeer.
Damp-open-systeem
Op de onderste betonlaag bracht Bolidt een damp-open-systeem aan, dat op maat is ontwikkeld in het laboratorium door werktuigbouwkundigen, chemici, bouwfysici en applicatiespecialisten. De ademende coating laat de waterdamp van het grondwater aan de onderzijde door en houdt tegelijkertijd schadelijke vloeistoffen aan de bovenzijde tegen. De dampdoorlatende laag voorkomt dat er blazen ontstaan in de kunststof, waardoor het beton optimaal in conditie blijft.
Parkeergarages met Bolidtop en Boligrip
Naast de parkeergarage Kruisplein heeft Bolidt recent ook Bolidtop coatings en Boligrip slijtlagen aangebracht in:
• Parkeergarage P1 Schiphol
• Parkeergarage PGGM Zeist
• Parkeergarage Radboudumc Nijmegen