Parkeergarage Oosterpark: herstelwerkzaamheden met de nodige uitdagingen
Het OLVG is in 2018 gestart met een instandhoudingsproject ten behoeve van de 20 jaar oude parkeergarage. Uit het adviesrapport van de constructeur kwam naar voren dat de vloer op -1 op een aantal plekken gerepareerd moest worden en het advies was om de vloer te voorzien van een speciale waterdichte vloer. Dat heeft ervoor gezorgd dat het OLVG een uitvraag deed bij verschillende partijen. Uiteindelijk schreven twee bedrijven zich in voor de herstelwerkzaamheden. BetonRestore kwam als beste kandidaat uit de bus. De Wringer: “Ze hadden een goede presentatie en een duidelijke visie op projectmatig werken. Ze kwamen met een duurzame oplossing en hadden oog voor verschillende zaken die bij de werkzaamheden kwamen kijken. Daarnaast waren ze onderscheidend door een totale prijsopgave.”
Duurzame waterdichting
In overleg met de opdrachtgever is er uiteindelijk gekozen voor een andere methode dan vooraf was omschreven in het hersteladvies, zo vertelt Raymond Verhagen van BetonRestore. “Samen met onze partner Sika, een specialist in kunststof vloersystemen, hebben wij een alternatieve methode toegepast waarbij in totaal ruim één kilometer aan scheuren in de bestaande vloer is hersteld en vervolgens de gehele betonvloer is afgewerkt met een waterdicht Sika PU-membraan vloersysteem. Dit vloersysteem voldoet aan de Duitse OS11a normering waarbij de scheurvorming vanuit de ondergrond wordt opgevangen middels de toepassing van een PU flexibel membraan en de waterdichting wordt gewaarborgd”. Verhagen geeft aan dat de gebruikte methode enorm arbeidsintensief is, waarbij het eindresultaat hetzelfde is als vooraf door de constructeur omschreven. “We hebben nu de absolute zekerheid dat de constructie beschermd is tegen indringing van water, zouten en olie”, aldus Verhagen.
Verkeersregelaars
In totaal hebben de werkzaamheden acht weken geduurd. Verhagen: “Het was vooral een logistieke uitdaging. Via een hellingbaan kom je vanaf de entree op de eerste verdieping van de ondergrondse garage. De tweede verdieping bleef wel bereikbaar voor parkeerders. De automobilisten moesten om daar te komen de hele eerste verdieping doorkruizen. Door gebruik te maken van verkeersregelaars en vri’s hebben we geprobeerd automobilisten zo goed mogelijk te begeleiden.”
Voor herstelwerkzaamheden in de omgeving van zorginstellingen en ziekenhuizen is het gebruikelijk om met verkeersregelaars en vri’s te werken, zegt Verhagen. “Daar sturen wij meestal op aan. Bezoekers zijn vaak met hun gedachten ergens anders dan bij parkeren als ze naar een ziekenhuis of zorginstelling rijden. Dan moet je ze, ondanks de herstelwerkzaamheden in een garage, zo goed mogelijk begeleiden naar een beschikbare parkeerplaats.” Daarnaast bespraken het ziekenhuis, Sika en BetonRestore vooraf al de communicatieve uitingen over de herstelwerkzaamheden. Zo is het OLVG al enkele weken voor de werkzaamheden begonnen met communiceren.
Bouwteam
Ondanks dat er maar drie partijen betrokken waren bij de herstelwerkzaamheden, spreken de betrokken partijen van een bouwteamverband. Voor het OLVG heel gebruikelijk, zo zegt De Wringer. “Ja, we werken meestal in bouwteamverband, zeker bij logistiek en organisatorisch complexe projecten. Wat we wel altijd doen is de verantwoordelijkheid voor als er iets misgaat neerleggen bij de samenwerkende partijen.” Verhagen geeft aan dat BetonRestore ook vaak in bouwteamverband werkt aan verschillende projecten.
De herstelwerkzaamheden zijn 12 september afgerond. “Dat was één dag eerder dan gepland. BetonRestore heeft zelfs enkele weekenden doorgewerkt. Tijdens de werkzaamheden hebben ze ervoor gezorgd dat er zoveel mogelijk parkeerplaatsen beschikbaar bleven”, zo besluit De Wringer.