ParkeerPanel: Elektrisch Vervoer

dinsdag 22 december 2015
timer 4 min
Rijden we in Nederland over tien jaar allemaal elektrisch? En zo ja, is Nederland wel klaar voor elektrische mobiliteit? Zijn er voldoende wagens en voldoende laadpalen? En is de regelgeving rond elektrisch vervoer wel op orde? Het ParkeerPanel maakt een tussenbalans op.

Rijden we over tien jaar allemaal elektrisch? Zo nee, wat zijn de voornaamste oorzaken waarom dat niet zou lukken?


Steven van Eijck (RAI Vereniging): Er komt een tijd waarin  je schrikt als iemand een stuur in zijn handen  heeft en kinderen alleen uit geschiedenis  e-boeken leren hoe een tankstation er vroeger  uitzag, maar dat duurt nog wel even. Binnen  nu en tien jaar neemt automated drive beslist  een vlucht en zal een groot deel van de auto’s  op enige manier elektrisch aangedreven  worden. Dat kan door middel van een volledig  elektrische aandrijving, door middel van het  principe van de plug in hybride of door middel  van waterstof. Een collega docent aan de  universiteit opende altijd zijn rechtenonderwijs  met de richting studenten geruststellende  mededeling dat het recht altijd achter de  feiten aanloopt. Technisch is heel veel mogelijk  om elektrisch rijden snel verder in te voeren.  Wet- en regelgeving en infrastructuur staan  soms nog in de weg. Ook de aanschafprijs van  de auto’s en het aanbod van laadinfrastructuur  vormen soms obstakels.


Harm-Jan Idema (APPM): Hoewel ik er van overtuigd  ben dat elektrisch rijden de toekomst  is rijden we over tien jaar helaas nog niet  allemaal elektrisch. Dit heeft er onder andere  mee te maken dat de gemiddelde leeftijd van  een auto in het Nederlandse wagen park al  circa tien jaar is. En dat neemt alleen maar  toe. Auto’s die nu worden verkocht worden  dus gemiddeld over tien jaar vervangen.  Aangezien de komende jaren nog slechts een  klein deel van de auto’s elektrisch is zal het  nog meer tijd kosten voordat elke auto op de  weg elektrisch is. Daarnaast is in de nationale  brandstofvisie opgenomen dat in 2035 alle  nieuw verkochte auto’s een zero-emissie  (elektrisch) aandrijflijn hebben en dat vanaf  2050 alle auto’s volledig zero emissie zijn. Het  ligt voor de hand dat beleid- en regelgeving  hierop gaan aansluiten.


Paul de Beer (gemeente Breda): Niemand weet het zeker.  Mogelijk dat we dan wel elektrisch rijden maar  niet meer met accu-auto’s maar met auto’s  met brandstofcellen die waterstof gebruiken  om stroom te maken. Voor de autorijder zou  dat makkelijker zijn. Hij kan dan in principe net  als nu bij een tankstation in een paar minuten  waterstof tanken en heeft een actieradius van  ongeveer 500 kilometer. Het gebruiksgemak is  dus groter dan bij de huidige E-auto’s.


Martijn Boelhouwer (Netbeheer Nederland): Inmiddels zijn er  ongeveer 70.000 elektrische voertuigen in Nederland.  Dat is op een wagenpark van 8 miljoen  een relatief bescheiden aantal. Maar de  ontwikkelingen gaan snel en Nederland loopt  op dit moment voor op de doelstellingen:  2015: 15.000 tot 20.000; 2020: 200.000;  2025: 1.000.000.*  Over tien jaar zal een belangrijk deel van de  voertuigen echter nog altijd rijden op fossiele  brandstoffen. Deels omdat auto’s technisch  langer meegaan dan tien jaar. Ook zullen  meer voertuigen gebruik maken van een  hybride aandrijfvorm waarbij de benzinemotor  wordt gebruikt om de actieradius te vergroten.


* Bron: Plan van aanpak 2011-2015 ‘Elektrisch rijden in de Versnelling’.


Verder lezen?

Download dan hieronder gratis het volledige artikel in PDF, zoals verschenen in de december-editie van Parkeer24.  Als u lid bent, kunt u het volledige magazine lezen  in de online bibliotheek . Wilt u deze editie ook lezen, maar bent u geen lid? Klik dan  hier om lid te worden.

Het ParkeerPanel over Elektrisch Vervoer