ParkeerPanel: Elektrisch Vervoer
Rijden we over tien jaar allemaal elektrisch? Zo nee, wat zijn de voornaamste oorzaken waarom dat niet zou lukken?
Steven van Eijck (RAI Vereniging): Er komt een tijd waarin je schrikt als iemand een stuur in zijn handen heeft en kinderen alleen uit geschiedenis e-boeken leren hoe een tankstation er vroeger uitzag, maar dat duurt nog wel even. Binnen nu en tien jaar neemt automated drive beslist een vlucht en zal een groot deel van de auto’s op enige manier elektrisch aangedreven worden. Dat kan door middel van een volledig elektrische aandrijving, door middel van het principe van de plug in hybride of door middel van waterstof. Een collega docent aan de universiteit opende altijd zijn rechtenonderwijs met de richting studenten geruststellende mededeling dat het recht altijd achter de feiten aanloopt. Technisch is heel veel mogelijk om elektrisch rijden snel verder in te voeren. Wet- en regelgeving en infrastructuur staan soms nog in de weg. Ook de aanschafprijs van de auto’s en het aanbod van laadinfrastructuur vormen soms obstakels.
Harm-Jan Idema (APPM): Hoewel ik er van overtuigd ben dat elektrisch rijden de toekomst is rijden we over tien jaar helaas nog niet allemaal elektrisch. Dit heeft er onder andere mee te maken dat de gemiddelde leeftijd van een auto in het Nederlandse wagen park al circa tien jaar is. En dat neemt alleen maar toe. Auto’s die nu worden verkocht worden dus gemiddeld over tien jaar vervangen. Aangezien de komende jaren nog slechts een klein deel van de auto’s elektrisch is zal het nog meer tijd kosten voordat elke auto op de weg elektrisch is. Daarnaast is in de nationale brandstofvisie opgenomen dat in 2035 alle nieuw verkochte auto’s een zero-emissie (elektrisch) aandrijflijn hebben en dat vanaf 2050 alle auto’s volledig zero emissie zijn. Het ligt voor de hand dat beleid- en regelgeving hierop gaan aansluiten.
Paul de Beer (gemeente Breda): Niemand weet het zeker. Mogelijk dat we dan wel elektrisch rijden maar niet meer met accu-auto’s maar met auto’s met brandstofcellen die waterstof gebruiken om stroom te maken. Voor de autorijder zou dat makkelijker zijn. Hij kan dan in principe net als nu bij een tankstation in een paar minuten waterstof tanken en heeft een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Het gebruiksgemak is dus groter dan bij de huidige E-auto’s.
Martijn Boelhouwer (Netbeheer Nederland): Inmiddels zijn er ongeveer 70.000 elektrische voertuigen in Nederland. Dat is op een wagenpark van 8 miljoen een relatief bescheiden aantal. Maar de ontwikkelingen gaan snel en Nederland loopt op dit moment voor op de doelstellingen: 2015: 15.000 tot 20.000; 2020: 200.000; 2025: 1.000.000.* Over tien jaar zal een belangrijk deel van de voertuigen echter nog altijd rijden op fossiele brandstoffen. Deels omdat auto’s technisch langer meegaan dan tien jaar. Ook zullen meer voertuigen gebruik maken van een hybride aandrijfvorm waarbij de benzinemotor wordt gebruikt om de actieradius te vergroten.
* Bron: Plan van aanpak 2011-2015 ‘Elektrisch rijden in de Versnelling’.
Verder lezen?
Download dan hieronder gratis het volledige artikel in PDF, zoals verschenen in de december-editie van Parkeer24. Als u lid bent, kunt u het volledige magazine lezen in de online bibliotheek . Wilt u deze editie ook lezen, maar bent u geen lid? Klik dan hier om lid te worden.