ParkeerPanel Technisch Parkeerbeheer
Technisch parkeerbeheer anno nu
Volgens Hans Kielstra, directeur van Kiel Vastgoed Beheer valt technisch parkeerbeheer uiteen in twee onderdelen: het dagelijks technisch beheer en het planmatig technisch beheer. “Bij dagelijks technisch beheer wordt gezorgd dat de parkeergarage voor alle gebruikers toegankelijk is, slagbomen functioneren, verlichting is aanwezig en de veiligheid is gegarandeerd. Ten behoeve van het planmatig onderhoud wordt een meerjaren onderhoudsplan (MJOP) van minimaal 10 jaar opgesteld. Hierin wordt (samen met de eigenaar) bepaald binnen welke termijnen vervangingen zullen worden uitgevoerd. Naast de technische installaties wordt uiteraard ook het bouwkundige aspect meegenomen.”
Jannes Oeben van Parkeerbeheer Assen vult aan: “Bij technisch parkeerbeheer draait het erom dat je goed op de hoogte blijft van de nieuwe ontwikkelingen, kansen en valkuilen en daarbij ook de financiële haalbaarheid in de gaten houdt. Een ander aspect is dat je het service level naar je klanten bewaakt en op niveau houdt. Een ander onderdeel is contractbeheer: het opstellen van een Programma van Eisen, het afsluiten van overeenkomsten, het monitoren en zonodig bijstellen van de overeenkomsten en natuurlijk de financiën. En last but not least betekent technisch parkeerbeheer ook dat je informatie verstrekt naar het management en het bestuur.”
Verschillen met vroeger
Volgens Kielstra is de basis van technisch parkeerbeheer niet veranderd: “De garage moet gebruikstoegankelijk zijn en blijven. Dit betekent dat er ieder moment zorg moet zijn voor goed functionerende installaties en het tijdig bijsturen van onderhoudscycli.” Hij ziet wel een verschil met vroeger: “De technische oplossingen die door installateurs wordt geboden. De vooruitgang in techniek geeft meer keuzemogelijkheid. De vooruitgang in ICT oplossingen kan ook beter benut worden, doordat aansturing van installaties ‘op afstand’ tot de mogelijkheden behoort.”
Oeben ziet de grote veranderingen op twee gebieden: “Ten eerste de verbeterde technische ondersteuning van parkeermanagementsystemen, camera’s en spreek-luisterverbindingen, de Asserpas en de Assergastenpas in combinatie met het gebruik van kentekencamera’s, het belparkeren en een behoorlijk lager aandeel van het contant geld. Ten tweede het verschil in de afhandeling van de storingen in de avond en nachturen: vijftien jaar geleden was het nog acceptabel dat de servicemedewerker ’s nachts twintig minuten onderweg was om de klant verder te helpen. Bediening vanuit huis was niet mogelijk. Tegenwoordig kunnen heel veel meldingen al vanuit ‘de slaapkamer’ geregeld worden. Is een bezoek aan de parkeergarage toch noodzakelijk dan hanteren we een aanrijtijd van 10 minuten.”
Dit artikel is gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie november 2016. Download gratis het artikel om verder te lezen.