Parkeerprobleem?

woensdag 25 januari 2012
timer 3 min
De vraag wat parkeren kan betekenen voor de bereikbaarheid van de stad is volgens Egbert Kalle, directeur SOAB, te kort door de bocht. “Het gaat niet om parkeren. De vraag is of de stad interessant genoeg is om bezoekers te trekken.”  

Parkeerprobleem?

 

Feiten op een rij


De parkeerduur wordt korter, het aantal slagboombewegingen neemt af, en wat de bezoeker besteedt in de binnenstad wordt ook steeds minder. De oorzaken zijn divers. Het aantal internetaankopen neemt jaarlijks met 10% toe. Daarnaast worden steeds meer winkelcentra en boulevards ontwikkeld aan de periferie en is er de laatste jaren te weinig geïnvesteerd in (behoud van) cultuur en klantenbinding.

No parking, no business?


“We moeten afstand nemen van de conclusie dat omzetdalingen veroorzaakt worden door te weinig of onvoldoende bereikbare parkeerplaatsen in de stad”, betuigt Kalle. Het is daarom voor hem nauwelijks voor te stellen dat forse investeringen in Parkeer Route Informatie Systemen en/of verwijssystemen de komende jaren hun geld op zullen leveren. Want in veel gevallen is er geen algeheel parkeerprobleem meer. Hooguit is het op zaterdag tussen 12.00 en 15.00 uur erg druk en ontstaan er wachtrijen of is er congestie op de ring. “Maar voor 3 uur per week ga je toch geen tonnen investeren?” Ook zonder rekensommen te maken zijn er vaak goedkopere alternatieven te bedenken. Zo zijn er nogal wat situaties waar een parkeerregelaar wonderen kan verrichten, om maar een mogelijke voorbeeld te noemen.

Citymarketing


Om er voor te zorgen dat de binnenstad weer meer bezoekers trekt, doet Kalle een aantal suggesties. Als voorbeeld noemt hij het investeren in (culturele) wandelroutes, of het aanbieden van logies in de stad zodat theaterbezoek gekoppeld kan worden aan overnachten op loopafstand. Ook ouderen verdienen aandacht te krijgen. De vergrijzing biedt kansen voor de binnenstad. Deze doelgroep heeft tijd en kan die ook doorbrengen in de stad, mits er aantrekkelijke activiteiten zijn en de voorzieningen aangepast worden aan hun behoeften. Kortom: citymarketing. Wellicht is dat het toverwoord waarmee de consument opnieuw de binnenstad wordt ingehaald, de bestedingen weer oplopen en de stad opbloeit. En omdat dat op zich niet meer zal leiden tot het weer vollopen van de parkeergarages, is er ruimte voor een nieuwe rol van de parkeerbedrijven. Zij zouden de rol van mobiliteitsbedrijf kunnen aannemen; faciliteren dat mensen gemakkelijk de stad in kunnen komen om zo die nieuwe bloei van de stad ruim baan te geven.



Dit artikel is verschenen in PARKEER24 #3 2011.