Parkeerprobleem basisschool duurzaam opgelost

dinsdag 11 februari 2014
timer 4 min
Ouders opvoeden is duidelijk moeilijker dan kinderen helpen opvoeden. Dat ondervond ook de Prins Floris school in Ede. Verkeersgedrag permanent veranderen, hoe doe je dat? Soms zit een meesterlijke oplossing te schuilen in een hoekje. 

Parkeerprobleem basisschool duurzaam opgelost

Verkeersonveilige situatie
Dat is in een notendop wel het verhaal van het verkeersproject rondom CNS basisschool Prins Floris. Door de ingang van het schoolplein te verplaatsen, werd dichtbij parkeren ineens zinloos. Ruim drie jaar geleden constateerden de directie en de medezeggenschapsraad dat het verkeer rondom school steeds drukker werd. Tijdens het in- en uitgaan van de school krioelden auto’s, fietsers en kinderen door elkaar heen, hetgeen veel ouders de stuipen op het lijf joeg. De buurt klaagde ook over parkeeroverlast. Bovendien werd het fietspad richting het wijkwinkelcentrum regelmatig geblokkeerd door wachtende ouders (zie maquette oude situatie). Al met al voldoende reden voor de oudergeleding binnen de medezeggenschapsraad om in actie te komen. Het waren immers de ouders die dit probleem veroorzaakten. Namens de MR werd een projectleider aangesteld, in nauwe samenspraak met de schooldirecteur, zodat hij ook echt namens de school kon optreden.

Duurzame oplossing
Diverse maatregelen zijn voorgesteld en uitgevoerd, zoals het plaatsen van verkeersmaatjes in de bocht voor de hoofdingang (nr 2 op maquette). Geen enkele maatregel bleek echter een duurzaam effect op te leveren. De school heeft daarop contact gezocht met het wijkteam, waarin onder andere de politie en een wijkcoördinator van de gemeente vertegenwoordigd zijn. Zij kwamen met een eenvoudige, maar tot dan toe volledig over het hoofd geziene oplossing: “Sluit de poorten 1 t/m 4 en maak een nieuwe doorgang tussen het plein en het sportveld, zodat de kinderen kunnen uitstromen naar een verkeersluwe omgeving. De ouders laat je dan parkeren op het parkeerterrein (‘P’) van de naastgelegen kerk (‘Ark’), dat toch alleen op zon- en feestdagen wordt gebruikt.” Het wijkteam beloofde de school aanpassingen in het openbare groen te zullen doen, waardoor ook ‘sluiproutes door de bosjes’ onmogelijk zouden worden.

Draagvlakverwerving
Voorwaarde van het wijkteam was wel dat eerst goed overlegd werd met de buurtbewoners en het kerkbestuur, om voldoende draagvlak te creëren in de buurt. Het kerkbestuur bleek geen enkel bezwaar te hebben. Daarna hebben school en wijkteam een informatieavond georganiseerd voor de buurt, waarop het plan werd gepresenteerd. De buurt bleek erg verdeeld. De wijkcoördinator is daarop vervolggesprekken gestart, hetgeen heeft geleid tot enkele aanpassingen van het ontwerp.

Nieuwe looproutes
De school heeft zelf de nieuwe ingang gecreëerd. Cruciaal daarbij was de verplaatsing van de schommel en de glijbaan (en waterleiding), zodat er ruimte ontstond voor een nieuw pad. Daarnaast zijn de oude poorten 1 t/m 4 afgesloten. Tevens is een nieuwe gebouwuitgang plus fietsenstalling voor de onderbouw gerealiseerd aan de westzijde van het sportveld. Op deze wijze is het parkeren door ouders in de bocht of op de Agnietendaal (zie maquette) niet meer lonend, omdat de loopafstand naar de ingang van het gebouw vrijwel net zo lang of langer is geworden.

Duurzame oplossing
Inmiddels is er een einde gekomen aan een jarenlang proces van overleg en uitvoering van plannen. Zowel bewoners, ouders, school als wijkteam zijn erg tevreden over wat er is bereikt. Het beoogde effect is zeer duidelijk gerealiseerd, tegen geringe kosten. Er wordt in de bocht voor school nauwelijks meer geparkeerd en het fietspad is ook vrij van wachtende ouders. De schoolomgeving is hierdoor aanmerkelijk veiliger geworden voor de kinderen. En er hoeft geen beroep meer te worden gedaan op het verantwoordelijkheidsgevoel van ouders.

Allianties
School, wijkteam en gemeente beschouwen dit proces als een mooi voorbeeld van samenwerking. In de toekomst zullen we veel meer middels dit soort processen tot oplossingen moeten komen, waarbij het initiatief, draagvlakverwerving, regie op het proces, uitvoerende – en beheertaken bij de samenleving kunnen liggen. “Hiervoor is een goede communicatie tussen overheid en inwoners op buurt en straatniveau, dus tot in de haarvaten van de samenleving, van essentieel belang. Wijkgericht werken kan dat enorm bevorderen”, aldus verantwoordelijk wethouder Van de Weerd van de gemeente Ede. Uiteraard zijn niet overal de condities voor een duurzame oplossing even gunstig, maar door goede samenwerking en aanmoediging van initiatief en creativiteit is ongetwijfeld nog veel meer mogelijk.