Parkeersensoren bewijzen effectiviteit bij aanpak zoekverkeer
Het zoekverkeer is sterk verminderd doordat het parkeeraanbod beter wordt benut. Daarnaast wordt de actuele parkeerverwijzing als zeer nuttig ervaren door automobilisten. Dit blijkt uit de analyse die de gemeente Winterswijk liet uitvoeren door adviesburo Keypoint Consultancy. Keypoint analyseerde behalve de parkeerbezetting voor en na het in werking treden van het systeem ook de ervaringen van de automobilisten.
Parkeerbezetting
- Het parkeersysteem zorgt voor minder zoekverkeer op piekmomenten. De parkeerfaciliteiten Peperbus, De Wheme en Blikbak worden makkelijker gevonden en beter benut.
- Op zaterdagen is de gemiddelde parkeerbezetting op alle parkeerfaciliteiten structureel toegenomen; op Peperbus met een toename van 16%.
- Ook de laatste vrije parkeerplaatsen op parkeerfaciliteiten De Wheme en Blikbak worden vaker gevonden. Voor het in werking treden van het parkeersysteem waren deze terreinen niet één keer volledig bezet, na het in werking treden zijn deze parkeerfaciliteiten regelmatig maximaal bezet.
- De parkeerterreinen lopen eerder op de dag vol.
- Een betere benutting betekent ook dat minder (snel) realisatie van extra parkeerplaatsen nodig is.
Gebruikerservaring
- Het geleidingssysteem wordt door 89% van de parkeerders als nuttig en klantvriendelijk beoordeeld.
- 23% van de respondenten die het parkeerverwijssysteem waarnemen, geeft aan de keuze voor het parkeerterrein te baseren op de actuele informatie op de verwijsborden langs de invalroute. Dit beïnvloedingspercentage is hoog in vergelijking met percentages van 10% tot 15% uit eerdere onderzoeken in Nederland.
- 47% van de ondervraagden neemt de verwijsborden bewust waar. Dat percentage is lager dan eerdere resultaten uit het vergelijkbare onderzoeken in Nederland. Een verklaring hiervoor is gevonden in het aantal bezoekers dat reeds bekend is met de lokale parkeersituatie.
Plan van aanpak parkeren
In 2008 liet de gemeente Winterswijk door adviesburo Keypoint de parkeersituatie in het centrum analyseren. De gemeente ondervond hinder van de toenemende parkeerdruk en verminderde bereikbaarheid. Op piekmomenten zorgde dat voor veel overlast in de omliggende woonwijken en vermindering van de levenskwaliteit voor bewoners. Daarop ontwikkelde gemeente Winterswijk een plan van aanpak rondom het parkeren in het centrum.
Om de voertuigspreiding over de parkeerterreinen te verbeteren, het zoekverkeer in de omliggende woonwijken te verminderen en bezoekers een optimale parkeerservice te kunnen bieden gaf de gemeente Winterswijk het technologiebedrijf Nedap de opdracht de parkeerterreinen De Wheme, Blikbak en Peperbus te voorzien van draadloze sensoren die de actuele voertuigbezetting meten. Borden langs de invalsroutes naar het centrum informeren bezoekers over de beschikbare capaciteit en verwijzen deze naar vrije parkeerplaatsen.