Parkeertarieven ergeren automobilisten
Zo’n 30% van de ANWB-leden vindt het lastig om vooraf de parkeertijd te moeten inschatten. Dit kan verminderen als meer gemeenten het mogelijk zouden maken om het parkeergeld via de mobiele telefoon te betalen. Daarnaast vinden ANWB-leden parkeerautomaten waar men slechts met één betaalmiddel kan afrekenen te beperkt. Bij voorkeur betalen zij per pinpas of contant. Een klein deel van de parkeerders gebruikt liever de mobiele telefoon of een credit card.
Lopen om geld uit te sparen
Van de ondervraagden wil 68% per geparkeerde minuut kunnen afrekenen in plaats van per heel uur, zelfs als blijkt dat de kosten per uur omgerekend hoger kunnen liggen dan het huidig gehanteerde uurtarief. Toch zijn leden kritisch. Een verschil van vier eurocent of vijf eurocent per minuut tegenover een tarief van €2 per uur betekent een omslagpunt in de voorkeur voor betalen per minuut of per uur. Ondanks het prijsbewustzijn verdiept 78% van de leden zich vooraf niet in de parkeertarieven. Wel is een ruime meerderheid bereid om een kwartier te lopen om €5 uit te sparen.
Oproep ANWB om betalen per minuut in te voeren
De ANWB roept de politiek en de parkeerbranche op om waar mogelijk het betalen per minuut in te voeren. Ook wil de ANWB dat parkeerbeheerders het mogelijk maken om op meerdere manieren af te rekenen. Mensen die op straat parkeren kunnen dan gebruik maken van mobiel parkeren. Hiermee hoeft men niet meer vooraf de parkeertijd in te schatten en betaalt men alleen de tijd die men werkelijk geparkeerd heeft. Real-time parkeerinformatie via app’s of de autonavigatie maakt het bovendien mogelijk om vooraf te kiezen uit een duurdere plaats dichtbij de bestemming of een goedkopere iets verder weg.
Het volledige rapport kunt u via de site van de ANWB downloaden.
Bron: ANWB