Parkeertarieven in Amsterdam gaan fors omhoog
De prijsverhoging wordt ingevoerd om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Het geld wordt geïnvesteerd in wegen, speelplekken en groen. Het stadsbestuur wil de binnenstad voor een groot deel autoluw maken. Verhoging van de parkeertarieven helpt hierbij, zo klinkt het vanuit de hoofdstad. Voor de leefbaarheid van Amsterdam is het noodzakelijk dat inwoners meer het openbaar vervoer en de fiets gaan gebruiken.
Noodzakelijk
De binnenstad lijdt onder het vele verkeer, de smalle straten zijn niet geschikt voor de auto, zo vindt men in Amsterdam. Naast de binnenstad, worden ook in andere stadsdelen de tarieven verhoogd. “Een verhoging waar niet iedereen blij mee zal zijn, maar die wel nodig is”, aldus de gemeente. Parkeren in de parkeergarage blijft wel goedkoper dan parkeren op straat.
Bezoekregeling
De bezoekersregeling wordt, vanaf 14 april, verruimd naar maximaal 40 uur per maand in de stadsdelen waar nu nog 10 uur of 30 uur korting geldt. Het parkeren levert Amsterdam elk jaar zo’n 200 miljoen euro op. Van dit bedrag gaat 32 miljoen op aan de kosten voor controles op straat. Het overgrote deel wordt gestort in het mobiliteitsfonds. Dit geld is voor verbetering van het wegennet en de openbare ruimte. Het autoluw maken van de Nieuwezijds Voorburgwal Zuid is een project dat wordt betaald uit het mobiliteitsfonds. Ter hoogte van de Postzegelmarkt komt een parkje met bomen en een fontein. Daarnaast komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
