Parkeren en gedrag
In de CROW-publicatie ‘Parkeren en Gedrag’ is de kennis op het gebied van parkeren en gedrag voor het eerst systematisch bij elkaar gebracht. Hiermee voorziet het rapport in een toenemende behoefte aan kennis over parkeer- en mobiliteitsgedrag om daarmee de effectiviteit van maatregelen te vergroten.
Verschillende manieren
Uit de analyse van 500 bronnen en een aantal experts uit wetenschap en de praktijkwereld blijkt dat de meeste (wetenschappelijke) kennis gaat over het effect van parkeertarieven op het parkeergedrag (zie figuur 1). Dit is opvallend omdat verandering van parkeergedrag op verschillende manieren kan. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor gedragsverandering via een ingreep in de infrastructuur, of via wet- en regelgeving, of via een campagne of beloning. Ook is een combinatie van maatregelen mogelijk. De kunst is die maatregel te kiezen waarmee de verhouding tussen kosten, inspanning en effect optimaal is en maatwerk levert. Hiervoor is kennis van parkeren en gedrag en inzicht van de reeds opgedane ervaringen nodig. Het rapport gaat hier uitgebreid op in.
Interactieve tool
De kennis over parkeren en gedrag is ook vastgelegd in een online tool volgens de indeling: fysieke omgeving , digitale omgeving, wet- en regelgeving/parkeerregimes, marketing en sociale omgeving.
Figuur 1. Opbouw tool Parkeren en Gedrag.
Daarnaast zijn er een groot aantal praktijkervaringen opgenomen. Via de tool wordt men op een interactieve manier naar de onderliggende kennis geleid. Met deze tool willen we de bestaande kennis beter toegankelijk maken maar ook duidelijk maken dat voor een goed en efficiënt parkeerbeleid men van vele aspecten kennis van zaken moet hebben. Deze brede kennis wordt versterkt door bijvoorbeeld de komst van de Omgevingswet en de toenemende roep om een integrale aanpak van omgevingsvraagstukken.
Integrale aanpak parkeerbeleid noodzakelijk
Parkeerbeleid is een belangrijke schakel in het verkeers- en vervoersbeleid en is van grote invloed op de leefbaarheid, bereikbaarheid en vitaliteit van onze steden en dorpen. Dit vergt een integrale aanpak die met de komst van de Omgevingswet versterkt wordt. Bij deze aanpak staat de weggebruiker of reiziger centraal, met op maat toegesneden maatregelen die het gewenste parkeergedrag en effect realiseren.
De parkeeropgaven zijn zeer uiteenlopend. Van een gebrek aan parkeerruimte in bepaalde wijken tot het leegstaan van parkeergarages. Dit vraagt kennis van zaken voor op maat toegesneden maatregelen en betrokkenheid van de belangrijkste stakeholders. Geen sinecure als men beseft dat parkeren voor veel mensen een gevoelig onderwerp is waarbij emoties en feiten door elkaar lopen. Bijvoorbeeld de discussie tussen betaald parkeren en het bezoek aan winkelcentra. Veel factoren spelen een rol in de aantrekkelijkheid van winkelgebieden, waaronder parkeren. De meeste mensen komen bijvoorbeeld per fiets of te voet.
Beter benutten parkeergarages centrum Rotterdam
De gemeente Rotterdam streeft naar een kwalitatief hoogwaardig centrum voor bewoners, ondernemers en bezoekers en heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in meerdere parkeergarages in en aan de rand van het centrum. Het idee is dat er vooral gebruikgemaakt wordt van deze nieuwe parkeervoorzieningen, zodat de kwaliteit van de buitenruimte wordt verbeterd. Om het gebruik van de parkeergarages te stimuleren is eind 2015 gestart met gerichte marketing, ondersteund door sociale media, om bezoekers te verleiden meer gebruik te maken van parkeergarages. Door o.a. prebooking tegen gereduceerd tarief zijn de resultaten vanaf januari 2016 duidelijk zichtbaar: het aantal reserveringen stijgt maandelijks. Van circa 1% in januari, 2% in de maanden februari t/m april, 3% in de maanden mei t/m augustus komt de groei in september 2016 uit op 7%. Echte groei, dus er is geen sprake van kannibalisme. Conclusie: Het aanbieden van reserveren tegen aantrekkelijke tarieven, ondersteund door marketing op sociale media, leidt tot toename van het gebruik van de parkeergarages. Ondanks het voordeel in tarief is de omzet alleen maar toegenomen omdat er sprake is van groei in het gebruik van de parkeergarages op momenten dat de garages niet vol staan. Bezoekers kiezen blijkbaar graag voor zekerheid, vooral als die zekerheid hen ook nog financieel voordeel biedt. De telefoon is het belangrijkste online medium en vrouwen bezoeken de site beduidend meer dan mannen.
We willen de online tool gebruiken om meer ervaringen en kengetallen op het gebied van parkeren en gedrag te verzamelen en met elkaar te delen. Met deze kennis willen CROW en I&M de samenwerking tussen wetenschap en praktijktoepassing stimuleren. We nodigen u van harte uit om uw praktijkervaringen te delen met uw collega’s.
Meer informatie
- De publicatie Parkeren en Gedrag is kosteloos te downloaden op www.crow.nl/parkeren-en-gedrag.
- De kennis is interactief te raadplegen via de kennistool Parkeren en gedrag. De kennistool is toegevoegd aan de uitgebreide Online Kennismodule Parkeren (www.crow.nl/KMpar).
Door Frans Bekhuis (CROW), Jorrit Nijhuis (I&M) en Martijn Kobus (MuConsult)
