Parkeren en kwaliteitsbeleving in de gezondheidszorg

maandag 20 maart 2017
timer 5 min
Parkeercomfort voor patiënten, bezoekers en medewerkers draagt bij aan de kwaliteitsbeleving. Dat vindt Rolf Oostendorp, CEO van Interparking: “Het is het eerste en het laatste waar een bezoeker van een ziekenhuis mee te maken heeft als deze met de auto komt. Het heeft dus invloed op hoe mensen een ziekenhuis ervaren.”

Interparking houdt zich al ruim twee decennia bezig met parkeerbeheer bij ziekenhuizen in Nederland. Het blijkt duidelijk een specifieke tak van sport. Rolf Oostendorp: “Parkeren bij ziekenhuizen draait om goede bereikbaarheid, focus op de verschillende gebruikersgroepen en het reguleren van het autoverkeer. De omvang en complexe infrastructuur vragen om extra aandacht.”

 

Interparking houdt zich al ruim twee decennia bezig met parkeerbeheer bij ziekenhuizen in Nederland. Het blijkt duidelijk een specifieke tak van sport. Rolf Oostendorp: “Parkeren bij ziekenhuizen draait om goede bereikbaarheid, focus op de verschillende gebruikersgroepen en het reguleren van het autoverkeer. De omvang en complexe infrastructuur vragen om extra aandacht.”


Oostendorp heeft in de loop der jaren het vraagstuk rond parkeren bij ziekenhuizen wel zien veranderen. “Het aantal verkeersbewegingen en het aantal auto’s dat bij een ziekenhuis komt is de afgelopen decennia gestegen. Bovendien is de rotatiesnelheid fors toegenomen. De parkeercapaciteit werd vroeger afgestemd op het aantal bedden, nu veel meer op het aantal polibezoeken.”


Daarnaast speelt de locatie een rol: “Bij regionale ziekenhuizen komen vaak meer auto’s en er zijn dus relatief meer parkeerplaatsen nodig omdat het OV-netwerk bij binnenstedelijke ziekenhuizen vaak uitgebreider is.” En tenslotte is er nog de druk op de ruimte, omdat veel ziekenhuizen uitbreiden en dat vaak ten koste gaat van de ruimte voor parkeerterreinen. “Er dient een keuze gemaakt te worden in het oplossen van het parkeertekort door bovengronds of ondergronds parkeervoorzieningen te realiseren. Dat vraagt om een goed stappenplan met nadruk op de fasering.”

Reguleren

De geschetste ontwikkelingen hebben tot gevolg dat het belang van regulering is toegenomen. Oostendorp: “In 1995 hadden zeker niet alle ziekenhuizen parkeerregulering, inmiddels komt het in middelgrote en grote steden veel vaker voor. Een goede regulering zorgt er namelijk voor dat patiënten en bezoekers op tijd bij hun afspraak zijn. En het zorgt ervoor dat ziekenhuismedewerkers op speciale voor hen gereserveerde plaatsen parkeren, zodat de plekken die het dichtst bij de ingang van het ziekenhuis liggen voor patiënten en bezoekers zijn.”


De servicemedewerkers van Interparking die zich met ziekenhuisparkeren bezighouden zijn expliciet getraind in het omgaan met (hevige) emoties van gebruikers: “Onze mensen brengen begrip op voor de situatie van patiënten en betrokkenen. Dat doen we door het bieden van optimale service en het organiseren van een snelle doorstroming.”


Oostendorp ziet voor ziekenhuisorganisaties twee voorname argumenten om het parkeerbeheer en de parkeerexploitatie uit te besteden. “Allereerst kan het ziekenhuis zich concentreren op haar corebusiness, het verlenen van goede zorg. Daarnaast is er een financiële reden: wij kunnen de parkeervoorziening financieren en risicodragend zijn. Zodat het ziekenhuis zelf geen risico loopt met parkeren en haar financiële middelen kan besteden aan zorggerelateerde zaken.”

Scheiden van doelgroepen

Om te komen tot een betere parkeerregulering van personeel enerzijds en patiënten en bezoekers anderzijds is Oostendorp voorstander van gescheiden parkeerzones. “Hiermee bereik je dat de dichtstbijzijnde plekken voor patiënten en bezoekers zijn. Als het reguleren van parkeren bij een ziekenhuis goed geregeld is, is het hanteren van een tariefstelling een minder grote drempel, merkte Oostendorp in de praktijk.

 

“Weerstand hierop is vaak gerelateerd aan slechte service.” Hij noemt het voorbeeld van een zorginstelling, waarvoor Interparking het parkeerbeheer bij verschilllende ziekenhuizen verzorgt. “Die waren aanvankelijk geen voorstander van het invoeren van parkeerregulering. Nadat het bij het eerste ziekenhuis was ingevoerd, tegen een schappelijk tarief, zagen ze dat de kwaliteit voor patiënten en bezoekers toenam. Mensen zijn bereid iets te betalen als er kwaliteit tegenover staat. Vervolgens is het ook bij de andere vestigingen ingevoerd.”

Parking + Protection

In 2016 nam Interparking het bedrijf Parking + Protection over. Oostendorp: “De belangrijkste reden daarvoor was om onze positie als parkeerbeheerder en –exploitant in de gezondheidszorg te vergroten. De essentie van het concept van Parking + Protection is dat parkeren en beveiligen als diensten zijn geïntegreerd. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij ziekenhuizen van beperkte omvang, is dat een goede combinatie. Servicemedewerkers hebben naast hun taak als serviceverlener dan een officiële beveiligingsbevoegdheid.”

 

Een van de diensten die Parking + Protection aanbiedt in de zorgsector, is personeelsparkeren. De basis van personeelsparkeren is een geautomatiseerde module, waarbij de medewerker een parkeertegoed op een online account stort. Bij iedere parkeeractie wordt er parkeertegoed afgeschreven. De medewerker beheert hiermee gemakkelijk de eigen parkeerkosten. Oostendorp: “Dit is veel gemakkelijker dan een standaard verrekening via het salaris. De medewerker betaalt alleen voor het daadwerkelijke gebruik. Bovendien kan het systeem stimuleren dat medewerkers voor alternatieve vervoerswijzen kiezen wanneer dat wenselijk is.”

Diagnose | behandelmethode | gewenste resultaat

Wanneer hij kijkt naar de werkwijze van Interparking bij het aanpakken van parkeren bij ziekenhuizen, ziet Oostendorp duidelijke parallellen met een ziekenhuis: “Wij stellen eerst een diagnose. Daarbij kijken we naar zaken als capaciteitsproblemen, ongewenste en foutparkeerders, doorstromingsproblemen, omgevingsoverlast, veiligheidsproblemen, financierings- en beheerproblemen en een gebrekkige informatievoorziening. Daarna komen we met een behandelmethode. Daarin komen zaken aan de orde als uitbreiding parkeercapaciteit, toegangs- en parkeercontrole, (her)indeling parkeerterreinen en bewegwijzering, beïnvloeden parkeergedrag en spreiding parkeerdruk, inzet medewerkers/beveiligingsbeambten, uitbesteding parkeerbeheer, verkeersbegeleiders inzetten en servicepunt en personeelsparkeren. Uiteindelijk moet dat leiden tot het gewenste resultaat: een zorgeloze parkeersituatie, professioneel beheer en advies, een klantvriendelijke parkeervoorziening, gezond financieel management, partnership, optimale bereikbaarheid van het ziekenhuis en dat alles op een maatschappelijk verantwoorde manier.”

Door Peter Bekkering

Parkeergarage Jeroen Bosch Ziekenhuis, beheerd door Parking + Protection, die onlangs als eerste ziekenhuislocatie een ESPA Gold Award in ontvangst mocht nemen.