Parkeren in Amsterdam fors duurder
Amsterdam wil dat mensen vaker gaan kiezen voor andere vormen van mobiliteit. Daarom wordt de komende jaren 400 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe trams, metro’s, zero emissiebussen en OV-infrastructuur.
Last
Volgens de gemeente Amsterdam is de auto vooral tot last in de gebieden die niet voor de auto zijn gemaakt, zoals de historische binnenstad en 19e-eeuwse wijken. Smalle grachten en kades hebben te lijden van veel verkeer, aldus de gemeente. Het college stelt dan ook voor om juist in die gebieden de parkeertarieven voor bezoekers flink te verhogen. De verschillen in de straattarieven tussen aan elkaar grenzende gebieden blijven klein om een waterbedeffect (verschuivende parkeerdruk) te voorkomen.
Verruiming bezoekersregeling
Amsterdammers die bezoekers ontvangen die met de auto komen, wil de gemeente tegemoetkomen door de bezoekersregeling te verruimen naar 40 uur per maand. Dit geldt voor de stadsdelen waar nu nog maximaal 10 of 30 uur korting geldt. Door deze verruiming kunen Amsterdammers hun bezoek meer uren per maand met 50 procent korting laten parkeren.
Vervolg
Het voorstel voor de verhoging van de parkeertarieven voor bezoekers maakt onderdeel uit van de Verordening Parkeerbelastingen 2019 die op 22 november 2018 wordt besproken in de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid. In het derde kwartaal van 2019 komt het college met meer voorstellen om de stad nog verder autoluw te maken.