Parkeren in garage voor vergunninghouder Amsterdam
Roelof Hellemans, Hoofd Parkeergebouwen, juicht deze ontwikkeling toe: “Het blik gaat van de straat zodat de stad teruggegeven kan worden aan de bewoners. Ruimtelijke kwaliteit is van groot belang. De vrijgekomen ruimte wordt ingezet om de openbare ruimte aantrekkelijk te maken.”
Wat motiveert de bewoner de auto in de parkeergarage te zetten in plaats van op straat, vlakbij de woning? “Het is afwachten of je überhaupt je auto wel voor de deur kunt parkeren. Het gros van de mensen, ook met een vergunning, moet zoeken naar een parkeerplaats. Parkeren in de garage geeft de zekerheid van een parkeerplaats, veilig én overdekt.” Dat zijn triggers waar de Amsterdammer niet ongevoelig voor zal zijn. Hellemans geeft toe: “Dit is met name interessant voor mensen die binnen een straal van 500 meter van de parkeergarage wonen. Is de voorziening verder weg dan zal de motivatie snel afnemen.” Er wordt nagedacht over oplossingen om ook de mensen die verder dan 500 meter van een parkeervoorziening wonen te faciliteren. “Misschien is een soort Valet Parking een oplossing, we weten het nog niet.”
Wachtlijst korter
Als op termijn vergunninghouders ook kunnen parkeren in garages van commerciële exploitanten zal de wachtlijst verder afnemen, is de verwachting van het Hoofd Parkeergebouwen. “Veelal staan in de daluren (’s avonds en ’s nacht) de parkeergarages leeg. Als de garage toch 24/7 geopend is, heeft de exploitant er baat bij dat de bezetting op die tijden verhoogd wordt door bewoners. Hoewel de financiële vergoeding lager zal zijn, genereert de exploitant extra inkomsten.” Gesprekken over de vergoeding voor de exploitant zijn momenteel gaande. Het feit dat de vergunninghouders een fractie betalen van de daadwerkelijke kosten is hierbij een belangrijk punt van aandacht. Als de gesprekken afgerond zijn kan de inrichting van de garages met kentekenherkenningsapparatuur van start.