Parkeren in stijl bovenop de Aldi
Op 27 september werd de Aldi aan het Neptunusplein feestelijk geopend. “Het is wel een apart gebouw”, begint aannemer Endrik de Jager te vertellen. “Zo is er onder meer gewerkt met Braziliaans metselwerk en Cortenstaal.” Aannemersbedrijf Cor Brouwer, waar De Jager voor werkt, leverde het gebouw casco op. De Aldi heeft zelf de winkel afgebouwd.
Het bouwproject kende de nodige uitdagingen. “Ten eerste omdat we weinig ruimte hadden om te bouwen. De Aldi zit op de hoek tussen een drukke weg en een bestaand winkelcentrum. De gemeente zat er ook bovenop”, vertelt De Jager. “De logistiek maakte het uitdagend, mede omdat de omgeving van het plein sowieso al een drukke verkeersader is. Zo hebben we vooraf bij de gemeente een verkeersplan moeten aanleveren, met het beleid ten aanzien van de aan- en afvoer van bouwproducten.” Daarnaast stond de bouwtijd onder druk, mede door de pittige zomer. “We hebben bijvoorbeeld de drukvloer aangelegd op de warmste dag van het jaar”, aldus De Jager.
Voor het parkeerdak op de supermarkt werd Zoontjens ingeschakeld. De eerste parkeerdaken van het bedrijf werden begin jaren tachtig ontwikkeld en zijn nog steeds in gebruik. Pardak®, zoals het parkeerdaksysteem heet, is een demontabel systeem met tegels voor parkeerdaken. Diverse onderdelen en het systeem als geheel zijn getest op belastbaarheid, betonkwaliteit, levensduur, geluidsontwikkeling en brandveiligheid. Zoontjens heeft veel ervaring als het gaat om parkeergarages bij supermarkten. “Parkeren is erg belangrijk voor supermarkten. Eigenaren willen per se dat klanten kunnen parkeren. Wij voorzien in die behoefte”, zo vertelt Hans Mutsaers, key accountmanager bij Zoontjens. De parkeeroppervlakte bij de Aldi in Amersfoort bedroeg zo’n 1.500 vierkante meter. “Maar we hebben ook parkeerdaken aangelegd met 40.000 vierkante meter aan parkeergelegenheid”, aldus Mutsaers.
Meerlaagse opbouw
De constructievloer en rijvloer zijn onafhankelijk van elkaar aangebracht. Door deze meerlaagse dakopbouw worden de draagconstructie en het interieur van het gebouw blijvend tegen neerslag beschermd. Bij het systeem wordt regenwater direct afgevoerd. Mutsaers zegt hierover: “Zelfs tijdens een stortbui zijn er geen plassen op de tegels te ontdekken. Mensen houden altijd droge voeten. Dit is zowel een groot voordeel voor de veiligheid en het comfort van voetgangers, als voor de rijveiligheid van automobilisten.”
Daarnaast is het zo dat het parkeerdaksysteem nooit vermoeid raakt. “De tegels krimpen of zetten uit bij lage of hogere temperaturen. Bij warmte kan het wel 80 graden worden op een parkeerdak. Tegels zijn door de meerlaagse opbouw van de constructie goed bestand tegen temperatuursveranderingen. Er ontstaan zo geen scheuren in de constructie”, zo vertelt Mutsaers. Het parkeerdak heeft lage onderhoudskosten, op basis van onderzoekresultaten wordt de levensduur op tenminste dertig jaar geschat en het parkeerdak is volledig recyclebaar. Het systeem zorgt voor zo min mogelijk geluidsoverlast voor de onderliggende winkelruimte.
Perfect product
Aannemer De Jager weet maar al te goed wat de kracht van Zoontjens is. “Het omgekeerde dak, dan is de isolatie op een waterkerende laag aangebracht, is een perfect product. Daar mankeert echt niks aan. Daarnaast vond ik het een fijne samenwerking omdat Zoontjens de afspraken goed nakwam.” In totaal heeft Zoontjens drie weken aan het parkeerdek gewerkt, vertelt De Jager. “De lifttoren was nog niet klaar, vandaar dat de werkzaamheden werden gesplitst. Vervolgens zijn ze na het belijnen nog terug geweest om de varkensruggetjes te plaatsen.” Zoontjens werd al door de architect voorgedragen als betrokken partij voor het bouwproject. “Als aannemer nemen wij uiteindelijk de beslissing”, zegt De Jager. “Maar nadat we de offerte besproken hadden met Zoontjens konden we er al snel een klap op geven.”
Dit artikel is verschenen in PARKEER24 nummer 5, thema Beheer en Exploitatie. Download het magazine hier.