Parkeren in woonwijken

dinsdag 1 juni 2010
timer 4 min
: maatwerk in oplossingen én proces resulteerd is al jaren in grote ergernis bij burgers en problemen voor gemeenten. Mobycon en de CROW-werkgroep deden onderzoek naar welke parkeermaatregelen specifiek geschikt zijn voor woonbuurten en stelden de CROW-publicatie '' samen.
Parkeren in woonwijken

{igallery 52}

Parkeren in woonwijken: maatwerk in oplossingen én proces

 Tekst: Stan van de Hulsbeek en Dick van Veen, Mobycon

Parkeren in woonwijken neemt al jaren een onaangenaam hoge plaats in op de ergernislijstjes van burgers. Veel gemeenten in Nederland worstelen met deze kwestie. Mobycon en de CROW-werkgroep deden onderzoek naar welke parkeermaatregelen specifiek geschikt zijn voor woonbuurten en stelden de CROW-publicatie 'Parkeren in woonwijken' samen.

Toekomstverwachtingen


Drie trends zullen de parkeerproblematiek in de toekomst verder op scherp stellen. Allereerst voorspellen het Planbureau voor de Leefomgeving en de Raad V&W een flinke groei van het aantal auto's in Nederland.  'Anders betalen voor mobiliteit' draagt bij aan die groei, wanneer immers het bezitten van een auto goedkoper wordt en het rijden ermee duurder, valt te verwachten dat meer huishoudens een tweede of zelfs derde auto aanschaffen voor korte ritten. Een andere belangrijke trend, is de toename van gebouwde parkeervoorzieningen voor privé-gebruik. Dit maakt dubbelgebruik en efficiënte inzet van de plaatsen lastig en doet de kosten van parkeren stijgen. Daarnaast neemt de beschikbare ruimte alleen nog maar af.
Binnen de parkeerwereld en de landelijke politiek begint het onderwerp 'parkeren in woonwijken' een steeds belangrijkere rol te spelen. Naast 'Anders betalen voor mobiliteit' moet niet vreemd opgekeken worden als straks ook 'Anders betalen voor parkeren' wordt geïntroduceerd.

Van reguleren naar de integrale BBBB-aanpak


In het zoeken naar oplossingen grijpt een gemeente al snel naar de beproefde middelen, zoals parkeerregulering door zones van vergunninghouders of een uitbreiding van betaald parkeren. In veel gevallen is het mogelijk meer en beter maatwerk te leveren. Bijvoorbeeld met de zogenaamde BBBB-aanpak. Dit staat voor: Beïnvloeden - Benutten – Beprijzen – Bouwen. Beïnvloedingsmaatregelen worden ingezet om het autogebruik en autobezit te verminderen door het aanbieden van kwalitatieve alternatieve vervoerswijzen of door bijvoorbeeld het stimuleren van autodelen. Uiteraard is ook vooraf, door het slim ontwerpen van een wijk, het autogebruik te beïnvloeden. Door middel van benuttingsmaatregelen wordt de schaarse ruimte zo efficiënt mogelijk ingezet. Daarnaast zetten gemeenten steeds vaker een parkeermakelaar in, die de parkeervraag en het aanbod bij marktpartijen bij elkaar probeert te brengen. Beprijzingsmaatregelen zijn reguleringsmaatregelen. Binnen deze maatregelen zijn legio alternatieven voorhanden, bijvoorbeeld POET (parkeren op eigen terrein) waarbij door een beperkte vergunninguitgifte het gebruik van privé-parkeervoorzieningen afgedwongen. Ten slotte kan men parkeercapaciteit bijbouwen, op straat of in gebouwde parkeervoorzieningen. Bij nieuwbouw- of inbreidingslocaties kan een goede parkeernormensystematiek ervoor zorgen dat door het bijbouwen van parkeercapaciteit 'de eigen broek kan worden opgehouden'.


Per wijktype een andere aanpak


Een tweede variabele in het maatwerk ligt in de opzet van de wijken zelf. Bij één wijktype past een bepaalde soort oplossing beter dan bij een ander. Dit heeft te maken met het zogenaamde 'DNA' van de wijk. Hieronder valt niet alleen de ruimtelijke maar juist ook de sociaal-culturele opbouw van een wijk. Deze bepalen het absorptievermogen van een wijk. Het is dus belangrijk om bij het bepalen van de oplossingsrichtingen hiermee rekening te houden. (…)

Download hier het hele artikel 'Parkeren in woonwijken: maatwerk in oplossingen én proces'.


CROW-publicatie 'Parkeren in Woonwijken'


Een CROW-werkgroep en adviesbureau Mobycon hebben zich gebogen over de vraag welke parkeermaatregelen specifiek geschikt zijn voor woonbuurten, rekening houdend met de stedenbouwkundige verschillen. De bevindingen werden gebundeld in de publicatie 'Parkeren in Woonwijken', een gereedschapskist met een breed scala aan maatregelen die genomen kunnen worden en een inspiratie voor ontwerpers, verkeers- en stedenbouwkundigen. CROW: 'Aan hen de uitdaging om parkeervraag en aanbod beter af te stemmen, zonder dat de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid in de wijk achteruit gaan. Een voorwaarde hiervoor is onderkennen van de ruimtelijke en sociaal-maatschappelijke structuur van een wijk, zodat oorzaken en oplossingen voor het parkeerprobleem helder worden.

Bestel hier de CROW-publicatie 'Parkeren in Woonwijken'

Terug naar overzicht projecten >>>