De PWE voor een beter parkeerbeleid

maandag 24 februari 2025

In steeds meer Nederlandse steden stuiten plannen om met sturend parkeerbeleid het parkeren te reguleren op maatschappelijke weerstand. Participatie en draagvlak zijn daarom sleutelelementen om te reguleren en daarmee parkeeroverlast en irritatie weg te nemen. Maar de instrumenten die in veel gemeentelijke participatieverordeningen zijn opgenomen, zijn ontoereikend en wanneer er een referendum wordt gehouden dan blijkt het moeilijk om steun te krijgen voor goede maatregelen. We moeten daarom andere middelen inzetten om de inbreng van bewoners en belanghebbenden zo goed mogelijk vorm te geven.

Mobycon en Populytics werkten samen aan de uitvoering van een Participatieve Waarde Evaluatie onder de inwoners van gemeente Gouda.

Referenda helpen niet

Referenda lijken een goed middel om te peilen hoe inwoners over een bepaald onderwerp denken, maar in de praktijk blijkt het slecht hanteerbaar. Bewoners wijzen de voorgestelde maatregelen af, zonder dat duidelijk wordt hoe de problematiek dan wel opgelost moet worden. Een verklaring hiervoor is dat in een referendum een complexe opgave, in dit geval over de verdeling van de schaarse openbare ruimte, tot een ‘ja/nee’-vraag wordt gereduceerd. De vraag waarover inwoners mogen meepraten ligt daarmee mijlenver weg van de realiteit waar beleidsmakers mee te maken hebben. 

De Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) als alternatief

De PWE is een alternatieve manier om bewoners te betrekken bij het formuleren van het parkeerbeleid en de gewenste maatregelen: bewoners nemen virtueel plaats op de stoel van een beleidsmaker. In een online omgeving krijgen ze eerst een uitleg over de opgave, waarna ze advies geven over een specifieke beleidsvraag. In dit geval: ‘Waar moet meer of minder ruimte voor komen in de stad en in de wijk?’

Aan de hand van de casestudie in Gouda zagen we dat op deze manier een grote groep inwoners betrokken werden bij de uitgangspunten voor het parkeerbeleid. 

Opbrengsten van de PWE

Na de casestudie in Gouda zijn twee soortgelijke PWE’s in Haarlem en Amsterdam uitgevoerd. In alle drie de steden zien we dat het merendeel van de inwoners prioriteit geeft aan een groene en bereikbare stad, maar dat opvattingen over de rol van parkeren uiteenlopen tussen en binnen de steden.

Met de resultaten van de PWE zijn beleidsmakers in staat goed afgewogen keuzes te maken in hun parkeerbeleid en kunnen zij bij de invulling van de verschillende beleidsknoppen rekening houden met de voorkeuren van inwoners. Dit draagt bij aan de kwaliteit van het parkeerbeleid en is een goede basis voor draagvlak en besluitvorming.

Verder lezen? 

Het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit in Schiedam op 27 maart gaat dieper in op de kernvragen die van cruciaal belang zijn voor de toekomst van parkeren. Lees het volledige artikel op de congreswebsite parkerenenmobiliteit.nl.