Een blik in de toekomst

dinsdag 13 augustus 2024

Foto: Shutterstock

Gemeenten baseerden hun parkeerbeleid lange tijd op tabellen en grafieken: de verhouding tussen de parkeervraag en het parkeeraanbod was geografisch niet goed inzichtelijk. Stijn Raterink is sinds september 2016 consultant en projectleider bij Trajan. Hij heeft al voor meerdere gemeenten een parkeerbalans opgesteld. De bedoeling is om de parkeerbalans een geografische dimensie te geven, zodat gemeenten straks zelf kunnen inloggen op een dashboard en scenario’s kunnen inzien. “Zo kunnen gemeenten straks zelf per sectie de toekomstige parkeerdruk in een gebied berekenen.”

Een parkeerbalans is een analysetool die een indicatie geeft van een (toekomstige) parkeerbehoefte in een bepaald gebied als ontwikkelingen, zoals bouwplannen, worden meegenomen. “Standaard voeren we eigenlijk eerst een parkeeronderzoek uit om de huidige situatie in kaart te brengen. Dit geeft een goed beeld van de parkeerdruk en de parkeersituatie. Maar gemeenten hebben bijvoorbeeld ook bouwprojecten, en zij willen weten wat dan de gevolgen zijn”, vertelt hij. 

Op detailniveau

De doorrekening is vaak gebaseerd op administratieve eenheden als buurten of wijken, terwijl de gevolgen van een plan vaak zeer lokaal zijn. “Onze parkeerbalanstool rekent de gevolgen van bouwplannen daarom door in de omgeving van het bouwplan zelf, op basis van straatsecties (een klein stukje straat in een gebied: bijvoorbeeld van straathoek tot straathoek). In de tool wordt er automatisch gekeken naar de sectie die het dichtstbij is, en of er andere plannen zijn of worden uitgevoerd. “Is de bezettingsgraad 100 procent, dan wordt er naar de volgende sectie toegewezen. Het geeft dus uiteindelijk een blik in de toekomst eigenlijk, op detailniveau”, zegt Raterink.

Parkeerprobleem of niet?

“Verschillende projecten hebben op andere momenten invloed”, legt Raterink uit. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden en die invloed hebben op de parkeersituatie. “Veel gemeenten willen dan ook weten of een project een parkeerprobleem gaat opleveren. Dan kunnen ze eventueel daarop inspelen. Zo kan er extra ingezet worden op deelmobiliteit. Of er kan parkeerregulering worden toegepast, zoals betaald parkeren, vergunningparkeren of een blauwe zone worden ingevoerd”, vertelt hij verder.

“De tool wordt ingebouwd in ons dashboard. Gemeenten kunnen dan in het dashboard kijken of bijvoorbeeld bouwprojecten toevoegen, parkeernormen aanpassen en dan zien wat de gevolgen zijn”, aldus Raterink. “Ik denk dat op een geografische manier in de toekomst kunnen kijken voor veel beleidsmakers een waardevolle toevoeging op de huidige manier van parkeerbalans opstellen is.”