Mobiliteitshubs in de stad van de toekomst

dinsdag 28 januari 2025

Mobiliteitshub WijCK Pijnacker-Nootdorp

Nederland is volop bezig met het verdichten en verder ontwikkelen van stedelijke gebieden. De ruimte is echter schaars en dat vraagt om creativiteit. De bouwsector is volgens Jeroen Drenth, directeur van Continental Car Parks, over het algemeen geen innovatieve sector. “In het buitenland lopen ze wat voor op Nederland als het gaat om samenwerken en duurzaamheid. Daar kunnen wij veel van leren.”

Sinds 2023 is Jeroen Drenth directeur van Continental Car Parks. Ruim 20 jaar geleden nam hij het initiatief voor de oprichting van het bedrijf, destijds ‘het parkeerteam’ van moederbedrijf Aan de Stegge Twello. Nog steeds is Continental Car Parks onderdeel van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB), een netwerk van ruim 20 bouwbedrijven in de woning-, utiliteitsbouw en bedrijfshuisvesting. Binnen dit netwerk is Continental Car Parks de specialist in het ontwikkelen en realiseren van bovengrondse parkeervoorzieningen. “Samenwerken zit dus al in het DNA van ons bedrijf”, aldus Drenth.

De P van Parkeren en Partnership

“Mobiliteit, bereikbaarheid en dus ook parkeren zijn vraagstukken waar iedereen mee te maken heeft. Of je nu eigenaar, ontwikkelaar of exploitant bent, parkeerbehoeftes veranderen continu”, vertelt hij. “Met onze mobiliteitshubs - dat is een beetje een containerbegrip - bieden wij een flexibele parkeeroplossing. Wij noemen het overigens liever een flexibel parkeergebouw, omdat er diverse functies in te realiseren zijn. 

Op de begane grond kan er bijvoorbeeld deelmobiliteit, een supermarkt of horecagelegenheid worden ingericht, gevolgd door meerdere parkeerlagen en een tuin op het dak. Zo voegt het gebouw waarde toe voor de omgeving. Wij kunnen parkeergebouwen ontwikkelen die op termijn een andere functie kunnen krijgen. Om dit allemaal goed te integreren, is samenwerking met verschillende partijen vanaf de eerste planontwikkeling essentieel.” De ‘P’ staat wat hem betreft dus niet alleen voor Parkeren, maar ook voor ‘Partnership’. “Daarom werken wij veel samen met projectontwikkelaars, architecten en gemeenten.”

Mobiliteitshub BinnenDok Amsterdam

Trends in verstedelijking en parkeervoorzieningen

Drenth ziet een aantal trends in de sector. “Een mobiliteitshub staat nu al in ieder stedenbouwkundig kader en in elk visiedocument voor mobiliteit.” Dit gaat volgens hem alleen maar toenemen. “De trend in verdere verstedelijking is nu al gaande. Dit betekent dus ook het bouwen van meer hubs en parkeervoorzieningen ten behoeve van woonwijken. We zien al dat we volgend jaar behoorlijk moeten opschalen met het aantal projecten.” Omdat er een enorme schaarste op de arbeidsmarkt is, moet er volgens Drenth op meer manieren worden samengewerkt en moet er nog meer kennis en kunde bij stakeholders worden gehaald. “We zullen steeds meer auto’s moeten stapelen, omdat ik verwacht dat het aantal auto’s in de toekomst alleen maar zal toenemen.”

Mobiliteitshub Grunobuurt Groningen

Duurzaamheid

In het buitenland zijn ze wat dat betreft verder – ook op het gebied van duurzaamheid. Drenth ziet dat er in het buitenland al regelmatig houten parkeergarages worden gebouwd. “We zouden graag een houten parkeergarage willen bouwen, waarbij alles - van liggers en vloeren tot het dak - volledig van hout is. Het dak moet dan goed oversteken om bestand te zijn tegen weer en wind. Het concept hebben wij al uitgewerkt, het lijkt ons een prachtige uitdaging om zo’n ontwerp te mogen realiseren. 

Meerdere opdrachtgevers hebben interesse, maar er wordt nog niet massaal gekozen voor houten garages.” In plaats daarvan realiseert Continental Car Parks veel losmaakbare, circulaire parkeergarages. “Daarbij proberen we de halfproducten wel duurzamer te krijgen. Zo gaan onze leveranciers ook mee in onze duurzaamheidsambitie”, gaat Drenth verder. “Wij werken bijvoorbeeld met staal met een lagere ‘carbon footprint’, of met beton met een groen label waar minder cement in zit.” Volgens hem konden de Romeinen al cementvrij beton maken. “Als we teruggaan naar dat cementvrije beton, dan is dat beter voor het milieu.”

Wat brengt de toekomst?

Op dit moment is de auto nog steeds dominant. “Het is niet voor niks dat Nederland een probleem heeft met verkeerscongestie.” Hoewel veel gemeenten en adviesbureaus proberen om het autogebruik met beleid terug te dringen, verwacht Drenth dat het aantal auto’s alleen maar zal toenemen de komende tien jaar. “De toekomst is onvoorspelbaar. Ik verwacht een toename van de traditionele auto, maar misschien is de zelfrijdende auto er over tien jaar al wel. Wat betekent dat voor parkeergarages? Misschien is er wel meer behoefte aan een fietsenmaker, een kinderdagverblijf, een yogacentrum of vergaderruimtes. Dan moet je een parkeergebouw een andere invulling kunnen geven. Dat is interessant en daar proberen wij ook op in te spelen door parkeergebouwen flexibel te ontwikkelen.”

Lessen uit het verleden

Voorbereiden op de toekomst betekent ook leren van het verleden. “We hebben zeker lessen geleerd. In het verleden hebben we parkeergarages in woonwijken geplaatst. Dat was niet altijd een groot succes. Het bleek dat jongeren uit de buurt zich in deze parkeergarages verzamelden, omdat ze daar beschut waren tegen de regen. Dat had een negatieve weerslag op het gebruik ervan.” Volgens Drenth moet een parkeergarage omarmd worden door de gehele omgeving. “Dat doe je door te zorgen voor voldoende activiteit en functies die in een specifieke behoefte voorzien - bijvoorbeeld door een supermarkt of sportschool te integreren. Zo blijven parkeergebouwen ook in de toekomst waardevol en functioneel”, sluit Drenth af.