Het progressief parkeertarief kan een prima middel zijn om parkeerdruk in een gebied te verlagen. Technisch is het bovendien niet meer mogelijk om door af- en aan te melden langere tijd van het goedkopere tarief gebruik te maken. Reden voor gemeente Rotterdam om bij sportlocaties binnen de ring dit progressieve tarief in te voeren. Stop & Sport heeft alle ingrediënten om voor zowel gebruikers als de gemeente een succes te worden.
Stop & Sport: progressief parkeertarief bij Rotterdamse sportlocaties
Gemeente Rotterdam werkt al best een tijd met het progressief parkeertarief, bijvoorbeeld door op een aantal plekken het eerste halfuur goedkoop te maken. En met de zogenaamde Stop & Shop-zones werden vanuit economisch perspectief bepaalde winkelgebieden in de stad gestimuleerd om kort te winkelen. “Runshoppen”, noemen we dat, vertelt Sander ten Hoorn, productmanager parkeren bij de gemeente.
Overlast van langparkeerders
Het was echter technisch nog wel mogelijk om je tegen het einde van de periode waarin je het lage tarief betaalde af te melden, om je vervolgens weer aan te melden en wederom het lage bedrag te betalen. En dat gebeurde vaker dan de gemeente lief was. Ten Hoorn: “Twee jaar geleden heb ik een analyse gedaan naar hoe vaak een kenteken minstens drie keer in korte tijd werd aangemeld. Dit bleek een gigantisch aantal te zijn!” Niet alleen liep de gemeente hierdoor veel inkomsten mis, er was ook overlast van langparkeerders in deze gebieden. “We kregen klachten over busjes die lange tijd op dezelfde plek geparkeerd stonden.” Reden voor Ten Hoorn om aan te kloppen bij Gert-Jan Kiebert van SHPV. “Want we hadden in principe een goed middel in handen, maar de techniek was er nog niet klaar voor.”
SHPV ging aan de slag met het technisch mogelijk maken van het progressief tarief in het Nationaal Parkeer Register (NPR). Kiebert: “De uitdaging zat erin dat het NPR de parkeerhistorie van een kenteken moet gaan kunnen onthouden, dat was technisch en juridisch nog ingewikkeld. Zo moest het geregeld worden dat een parkeertransactie aan een zone werd gekoppeld in plaats van aan een specifieke locatie. In korte tijd opnieuw aanmelden in dezelfde zone is na de aanpassingen niet meer mogelijk.”
Bestuurlijke seinen op groen
In de tijd dat SHPV werkte aan de techniek, werd in Rotterdam bestuurlijk alles voor elkaar gebracht. Jarmo Seinen, productmanager straatparkeren bij de gemeente: “De regeling moest in de wet- en regelgeving worden opgenomen. In het collegeakkoord is afgesproken dat in alle wijken binnen de ring in Rotterdam betaald parkeren wordt ingevoerd. Richting de grenzen van dat gebied kom je ook meer sportparken tegen, voor die plekken wil je maatwerk bieden. Die zoektocht liep parallel met de doorontwikkeling van het progressief parkeertarief.” Maatwerk kwam er in de vorm van Stop & Sport-zones. Leden en bezoekers van sportverenigingen kunnen maximaal 3 uur voor de helft van het normale tarief parkeren. Het gaat om openbare parkeerterreinen die wel overduidelijk bij een sportvereniging horen. Eigen parkeerterreinen van sportverenigingen horen vanzelfsprekend niet bij de regeling.
Aandacht voor vrijwilligers
Het halve tarief geldt van 15 uur ’s middags tot 23 uur ’s avonds en in het weekend de hele dag. Seinen: “Verenigingen krijgen de kans extra vergunningen aan te vragen, zodat bijvoorbeeld vrijwilligers niet hoeven te betalen als ze hun werkzaamheden komen uitvoeren. En omdat die vrijwilligers vaak op dezelfde tijd aanwezig zijn, denk aan scheidsrechters voor de wedstrijden, kunnen ze ook met meerdere kentekens op één vergunning parkeren en zelfs gebruikmaken van een urenvergunning.” Het is nog te vroeg om te zeggen of de Sport & Stop-regeling werkt. Ten Hoorn: “De regeling is pas in de zomer van 2024 ingevoerd, we hebben nog niet voldoende data. Wel weten we dat het systeem technisch goed werkt. De analyse die ik twee jaar geleden heb gedaan, wil ik eigenlijk over een tijdje weer doen.”
Alternatief voor blauwe zones
Kiebert: “Het zou kunnen dat er nog wat kinderziektes uit moeten, maar het lijkt erop dat het goed werkt. Rotterdam is een goed voorbeeld voor hoe andere gemeenten met het progressief parkeertarief kunnen werken.” Zo kan het een alternatief zijn voor blauwe zones, die in veel gemeenten nog gelden, maar waarvoor de handhaving een arbeidsintensieve klus is. “In Rotterdam waren de blauwe zones een blauwdruk voor de nieuwe Stop & Shop-zones”, beaamt Seinen.
De techniek achter het progressief parkeertarief biedt de gemeente Rotterdam veel mogelijkheden. “Het lage tarief is een middel om gedrag te beïnvloeden en om parkeerdruk in bepaalde gebieden te verlagen. Met dit flexibele systeem is het heel eenvoudig om bij te sturen. En het is natuurlijk niet het enige middel dat we inzetten”, stelt Seinen. “Zo zijn we ook aan het kijken naar winkelstraten waar je met een vergunning voor diezelfde zone niet in mag parkeren, om te voorkomen dat bewoners hun auto daar langdurig parkeren.”
Uitdagingen zijn er uiteraard ook. Ten Hoorn: “We zoeken nog naar de beste manier om de verschillende regelingen goed over te brengen bij de bewoners en bezoekers. We willen kenbaar maken wanneer welke regeling geldt én liefst ook nog waarom. Dat kan deels via een parkeerapp, maar op straat is dat lastiger.”
Al met al zien wij voldoende perspectieven om met progressieve tarieven de stad zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te houden.