Passende parkeerstrategie Suikerzijde Groningen
De gemeente Groningen onderzoekt in samenwerking met Spark Parkeren welke strategie er nodig is om invulling te geven aan de parkeervraag van het toekomstige stadsdeel de Suikerzijde. Het nieuwe stadsdeel moet voor zowel bewoners als bezoekers goed bereikbaar zijn, ook als ze gebruik willen maken van de auto. Ter bevordering van de leefbaarheid moeten auto’s binnen de Suikerzijde zo veel mogelijk uit het zicht blijven, dat vraagt om een passende parkeerstrategie.
De Suikerzijde
In de stad Groningen wordt het terrein van de voormalige Suikerfabriek ontwikkeld tot een nieuw stadsdeel, De Suikerzijde. In dit nieuwe stadsdeel worden naar verluidt 5.000 woningen gerealiseerd, daarnaast wordt de Suikerzijde een plek voor sport, horeca en evenementen. De Suikerzijde wordt met deze veelzijdigheid aan functies een plek waar geleefd en beleefd wordt. Om die reden worden de straten in de Suikerzijde zo veel mogelijk vrijgehouden van auto’s.
Parkeerstrategie
De gemeente Groningen onderzoekt in samenwerking met Spark met welke strategie het beste invulling kan worden gegeven aan de toekomstige parkeervraag. De wens om het parkeren zo veel mogelijk buiten het zicht te realiseren vraagt om een flexibele parkeerstrategie. Voor de bereikbaarheid van het gebied blijft de auto een belangrijk vervoersmiddel. Spark onderzoekt hoe de parkeervraag op eigen grond of in gemeenschappelijk parkeervoorzieningen kan worden opgelost. Dat de parkeervraag niet altijd hetzelfde zal blijven staat vast, om die reden is het van belang om flexibel te zijn en vooraf rekening te houden met toekomstige veranderingen in de parkeervraag.