Per klant verschilt de parkeerbeleving

donderdag 12 april 2018
timer 4 min
Marc Moonen en Bart Schinkel van Mr Y. Parking Guest laten de deelnemrs tijdens hun masterclass Klantbeleving op het Parkeer24Jaarcongres plaatsnemen in een verticale rij met stoelen, waarbij de rugleuningen tegen elkaar aan staan. Een ongemakkelijke houding, “Daar begint het dus bij”, zegt Moonen. “De eerste indruk. De beleving. Als u de keuze had, was u hoogstwaarschijnlijk ook liever anders gaan zitten.”

De deelnemers mogen de stoelen richting scherm schuiven. Vervolgens krijgen zij een vragenlijst uitgereikt en een loep want tijdens deze masterclass wordt ‘de klant’ onder de loep genomen. ‘De klant’ tussen aanhalingstekens, want ‘de klant’ bestaat niet, legt Bart Schinkel uit.


De vragenlijst die de deelnemers mogen invullen bestaat uit vragen over de klanten parkeergarages beoordelen en waarderen.

Wie is ‘de klant’? 

“De klant is niet één specifiek persoon. De klant van een garage is man of vrouw, dagjesmens, bewoner, jong of oud, afkomstig uit de stad of uit een dorp”, vertelt Mark Moonen. Per klant verschilt de beleving. Het parkeerdoel en de emotie hebben hier grote invloed op. Iemand die voor een ziekenhuisbezoek parkeren moet, heeft een andere emotie en vindt andere aspecten binnen een garage belangrijk dan iemand die moet parkeren om een dag te werken.


Wat voor een soort klant je bent is afhankelijk van je emotie. En daarmee zijn de wensen voor een parkeergarage ook per keer anders. Toch raar dat de parkeerdiensten en het productaanbod hier niet op aan worden gepast”, merkt Schinkel op.

Bereikbaarheid en vindbaarheid

De vindbaarheid van garages wordt volgens Moonen en Schinkel over het algemeen goed gedaan. Op de borden wordt vaak tijdig aangegeven waar men kan parkeren. Maar zodra je geparkeerd hebt, ben je geen automobilist meer, maar een voetganger. Voor de voetganger is de uitgang binnen een parkeergarage vaak moeilijk te vinden. En na een dagje winkelen moet je ook weer op zoek naar de ingang. 

Koppeling garage en omgeving

Een belangrijke boodschap om de vindbaarheid en zichtbaarheid te verbeteren, is het maken van een koppeling tussen omgeving en parkeergarage. “Het gaat niet om de parkeergarage of de onderneming, maar om de koppeling. We praten nog teveel over wij en zij. Maar we hebben allebei belang bij dezelfde vrouw die een dagje komt winkelen.”


“De klant heeft het doel om ergens naar toe te gaan. In een bekende stad, ga je vaak naar dezelfde garage. Kom je hier niet vandaan, dan moet je kiezen. Maar is de gekozen garage nou handig voor waar je heen wil?


Zichtbaarheid van de ondernemingen in de garage maakt dat je weet of je goed zit, bijvoorbeeld met abri’s of in de bebording van de garages. De klant is namelijk op zoek naar de winkel waar hij voor komt. Het is handig deze winkels mee te nemen in bijvoorbeeld de bebording of vloerstickers in de garages”, geeft Schinkel aan. Andersom zouden ondernemingen de koppeling met de garage kunnen maken door deze te vernoemen op hun website.

Verlichting

Verlichting bepaalt voor een deel ook de beleving. Sommige garages zijn heel donker. Verlichting geeft een ander gevoel een andere beleving. “Wij lopen in Nederland hierin wel voorop. Maar we komen nog veel donkere garages tegen, hoewel ze vaak wel aan de norm voldoen.”

Service

Soms doe je er goed aan om een extra service aan je garage toe te voegen. “Realiseer je bij iedere service wat het bezoekdoel is en of die service in die garage handig is, geeft Schinkel aan. “Een schoenpoetsservice in een garage bij een ziekenhuis is niet wenselijk, terwijl dit wellicht wel het geval is in een garage bij een kantoor.”

Resultaat

Na afloop verlaten de deelnemers geïnspireerd de ruimte: “Ik ben weer wat ideeën rijker” en “Misschien toch maar weer naar de tekentafel met wat ondernemingen uit de buurt”, klinkt het.