Pilot aanpak vrachtwagenparkeren lijkt succesvol
Chauffeurs zijn niet altijd bekend met de parkeerplaatsen. Dit leidt tot overlast in de vorm van zwerfaval, geluidsoverlast en milieudelicten en tot onveilige situaties voor de chauffeurs. Om ervoor te zorgen dat vrachtwagens op de juiste plekken parkeren, startten de MRDH en RWS een pilot om zodoende te komen tot een duurzame oplossing van het vrachtwagenparkeren.
De pilot van gemeenten en RWS volgt op de aanpak van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). De samenwerking tussen de partijen is uniek in Nederland. Het HbR startte al eerder met deze aanpak door handhaven te combineren met het aanbieden van betaalde parkeerplekken. Vooraf is een 0-meting gehouden en tussendoor worden tellingen gedaan om te kijken of er na handhaving genoeg parkeerplekken zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Gemeenten en RWS willen niet alleen handhaven, maar de chauffeurs vooral een veilig alternatief bieden.
Op www.grootnissewaard.nl wordt gemeld dat een ronde langs de plekken waar in de gemeente Nissewaard overlast ervaren werd, laat zien dat er minder overlast is.