Plan voor nieuw OV-net Amsterdam
"Niet eerder in de 116-jarige geschiedenis van GVB veranderden zoveel lijnen van nummer of route. De komst van de langverwachte en broodnodige Noord/ Zuidlijn in de zomer van 2018 biedt de mogelijkheid om het gehele Amsterdamse OV-netwerk op een uitgekiende manier te renoveren. Onder de grond én boven de grond", zo stelt Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB in het voorwoord van het concept.
Grote rol voor metro
Op 22 juli 2018 wordt de Noord/Zuidlijn officieel in gebruik genomen en gaat de zomerdienstregeling van GVB in. Dat is ook het moment waarop de invoering van het nieuwe OV-net zal plaatsvinden, zoals beschreven in het concept. De metro gaat een grote rol spelen: "Logisch, want de metro kan de meeste mensen tegelijk vervoeren en heeft geen last van de drukte op straat", zo schrijft Van Huffelen. Trams, bussen en veren blijven voor veel reizigers nog wel gewoon van belang.
Van Huffelen beschrijft het nieuwe OV-net als volgt: "De oude kronkelige spinnenwebstructuur van het net wordt veranderd in een helder visgraatmodel, met de Noord/Zuidlijn als backbone. Overigens verandert zeker niet alles; de helft van het netwerk blijft zoals het is."
Planning
In mei 2016 hebben 1700 reizigers, GVB-medewerkers en belanghebbenden via een online onderzoek meegedacht over de mogelijkheden voor het OV-net. Ook zijn gesprekken gevoerd met reizigers en geïnteresseerden in Pakhuis de Zwijger en zijn 60 adviesgesprekken gevoerd met onder meer stadsdelen, belangengroepen zoals de Reizigers Advies Raad (RAR), raadsleden, in- en externe vervoerexperts en GVB-medewerkers.
Stadsregio Amsterdam bepaalt uiteindelijk of het plan daadwerkelijk uitgevoerd mag worden. GVB kan door de Stadsregio worden verzocht het vervoerplan aan te passen. Eind december zal dit duidelijk worden.
Kijk hier voor meer informatie vanuit GVB en kijk hier voor het concept vervoerplan>>